Search
Close this search box.

علائم خونریزی دستگاه گوارشی تحتانی چیست؟

دستگاه گوارش از مهم‌ترین بخش‌های بدن انسان است که تقریباً تمامی احوالات مربوط به سلامتی انسان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. دستگاه گوارش که از دهان آغاز می شود و تا انتهای مقعد امتداد دارد تمامی دستگاه ها و غدد گوارشی را شامل می شود. از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه گوارش مری و معده می‌باشدٍ، همچنین روده و رکتوم و مقعد هم از مهمترین اعضای دستگاه گوارش به شمار می روند.

سوزش معده

یکی از بیماری هایی که در دستگاه گوارش دیده می شود، خونریزی می باشد. خونریزی دستگاه گوارش جزو جدی ترین و مهمترین اختلالات در این مجموعه است که با علائمی بیمارگونه همراه خواهد بود و نیاز به بررسی و درمان فوری توسط، بهترین متخصص گوارش دارد، خونریزی دستگاه گوارش معمولا با خروج خون از مدفوع و یا استفراغ دیده می شود، اما این موارد تنها در صورتی است که خونریزی داخلی دستگاه گوارش شدید باشد.

در برخی از موارد ممکن است که خون دفع شده به قدری ناچیز باشد که با چشم دیده نشود و نیاز به بررسی های لازم توسط میکروسکوپ داشته باشد. معمولاً خونریزی داخلی با تیره شدن رنگ مدفوع به صورت مزمن بروز می نماید، دقت داشته باشید که خونریزی دستگاه گوارش از میزان خفیف تا شدید آن قابل تعمل و حساس بوده و نیاز به مراجعه به پزشک خواهد داشت، چرا که در موارد شدید این بیماری تهدید کننده خواهد بود.

برای اطلاع از علائم و نشانه های خونریزی دستگاه گوارش با ما همراه باشید تا مطالب مرتبط با این موضوع را به شما ارائه نماییم:

ابتلا به بواسیر

ابتلا به بواسیر یا هموروئید شایع ترین بیماری مقعدی یا نشیمن گاه به شمار می‌رود، معمولاً بواسیر در اثر وارد شدن فشار به رگ های کانال مقعد بروز می نماید و با ایجاد تورم و گشاد شدن سیاهرگ های مقعد با احساس درد و خونریزی برای فرد همراه خواهد بود.

این بیماری را می توان مشابه واریس در رگ های پا در نظر گرفت ولی با این تفاوت که این سیاهرگ ها در کانال مقعد ایجاد می شوند و لمس و وجود آنها با درد و خونریزی همراه می باشد. بسیاری از افرادی که مبتلا به یبوست هستند به بیماری بواسیر یا هموروئید نیز مبتلا می شوند. یکی از مهمترین نشانه های وجود بواسیر دفع خون همراه با مدفوع و یا مشاهده خون بر روی دستمال توالت می باشد. همچنین وجود سوزش و خارش مقعد و درد شدید در زمان نشستن از علائم دیگر این بیماری است. در انتها باید بدانید که فردی که مبتلا به بواسیر یا هموروئید است باید نسبت به درمان آن اقدام کند تا میزان خونریزی و درد و سوزش آن کاهش یابد، چرا که مزمن شدن این بیماری باعث تجربه تلخی از ناراحتی‌های هنگام نشستن و انجام فعالیت های روزانه را برای فرد مبتلا در بر خواهد داشت.

شقاق مقعد

زمانی که زخم یا ترک عمیق در انتهای دستگاه گوارش که به قسمت انتهایی روده منتهی می شود ایجاد شود، شقاق مقعدی رخ می دهد. بروز این بیماری معمولاً با درد و خونریزی هنگام مدفوع دیده می‌شود که این زخم معمولاً در ابتدا عمق کمی دارد و تنها مخاط روده را برش می دهند. این بیماری در صورت عدم درمان مزمن شده و علائم شدید تری را از زخم و خونریزی به جا می گذارند. از مهمترین علائم شقاق درد شدید سوزش و خارش مقعد و خونریزی بعد از مدفوع می باشد، افرادی که به این بیماری مبتلا هستند معمولاً از درد شدید و سوزش در زمان اجابت مزاج شکایت دارند.

شقاق مقعد نیاز است که با تشخیص به موقع درمان شود .برای درمان شقاق مقعد به بهترین متخصص گوارش در تهران مراجعه نمایید.

بیماری دیورتیکولار

بیماری دیورتیکولار جزو دسته ای از بیماری های دستگاه گوارش است، که با ایجاد کیسه های کوچک در دستگاه گوارش بروز می نماید. این کیسه های کوچک که ملتهب و آلوده هستند به ویژه در کولون تشکیل می‌شوند که این بیماری دیورتیکولیت نامیده می شود. کیسه ها به صورت بیرون زدگی ها دیده می شوند که در محل ضعف لایه عضلانی روده تکثیر شده و رشد می کنند، از آنجایی که کولون روده فشار زیادی را متحمل می شود، بیشترین بخش از روده درگیر کیسه های آلوده خواهند شد. در مواردی که تعداد کیسه ها زیاد و فشار وارد شده به روده شدید باشد با خونریزی همراه است، که اغلب به صورت خونریزی داخلی در دستگاه گوارش دیده می شود. تشخیص این بیماری توسط متخصص گوارش و با استفاده از دستگاه‌هایی مانند آندوسکوپی و کولونوسکوپی مقدور می باشد.

بیماری التهابی روده (IBD)

التهاب روده هم مانند سایر بیماری ها در دستگاه گوارش باعث بروز زخم و درد در روده کوچک و روده بزرگ می شود .بیماری کرون و کولیت از انواع شایع بیماری های التهابی در ناحیه روده هستند، که در صورت تشدید و یا برخی از شرایط بدنی بیمار با خونریزی در دستگاه گوارش همراه هستند. برای درمان بیماری التهاب روده به متخصص گوارش مراجعه نموده و بررسی های لازم برای اقدامات درمانی را پیش بگیرید.

پولیپ های روده توده های کوچکی هستند که بر روی لایه روده بزرگ تشکیل شده و به رشد خود ادامه می دهد. پولیپ ها در صورت وجود مزمن همراه با خونریزی خواهند بود، که در اغلب موارد کاملا بی ضرر هستند اما در برخی مواقع ممکن است که این پولیپ ها توده های سرطانی شوند و یا اینکه در صورت عدم توجه و درمان به موقع به توده های سرطانی تبدیل گردند. یکی از علائمی که وجود پلیپ ها در روده بزرگ را نشان می دهد، خونریزی از دستگاه گوارش است که به شکل خون در مدفوع بروز می نماید.

به طور کلی توجه به هر نوع خونریزی از دستگاه گوارش حائز اهمیت است و بیانگر ابتلای فرد به بیماری های جدی می‌باشد، که باید در اسرع وقت تحت بررسی و درمان قرار بگیرد. از این رو چشم پوشی و یا بی توجهی به خونریزی‌ها هرچند بسیار اندک ممکن است و را با عوارض جبران‌ناپذیری همراه سازد.

علائم دیگری که نشان می‌دهد شما دچار خونریزی در دستگاه گوارش شده اید، شامل مواردی مانند استفراغ خون نیز می باشد. ممکن است شما استفراغ به رنگ قرمز یا قهوه ای تیره داشته باشید که این امر هم بیانگر بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش خواهد بود، همچنین اگر خونریزی شما پنهان باشد، غش و بی حالی و یا دشواری در تنفس بروز می نماید. همچنین ممکن است فرد مبتلا به درد شدید شکم و درد قفسه سینه نیز بشود، در موارد دیگر ممکن است علائمی مانند افت فشار خون کاهش حجم ادرار و تند شدن نفس دیده شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *