Search
Close this search box.
فشار خون

با علائم اولیه افزایش قند خون آشنا شوید!

معمولا افراد با افزایش فشار خون دچار اختلالاتی مانند سر درد ، سرگیجه ، گر گرفتگی و تپش قلب می شوند که البته با بروز هریک از علائم زیر نگران و مضطرب می گردند.

زمانی که فشاری که بر اثر برخورد خون به دیواره‌ی سرخرگ‌ها بالا می رود عارضه پرفشاری خون رخ می دهد و کسی که دچار این بیماری می شود، با احوالات و علائم مختلفی همراه خواهد شد که توجه به آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. اولین درمان معمولا مصرف دارو است که در زمان کمی فشار خون را کاهش می دهد. اما روش های دیگری را نیز باید به طور مداوم در نظر داشته باشید. پر فشاری خون زمانی رخ می دهد که جریان خون در سرخ رگ افزایش پیدا کند ، سرخرگ ها خون را به سایر اعضا انتقال می دهند.

فشار خون متحرک

معمولا برای اندازه گیری میزان فشار خون از دستگاه استفاده می کنند که نمایانگر دو عدد متفاوت خواهد بود، دقت به این اعداد توجه ویژه ای خواهد داشت ، عدد بالایی در واقع فشار خون سیستولیک را نمایش می دهد که نشان دهنده‌ی فشار وارد شده به دیواره‌ی سرخرگ‌ها در هنگام انقباض قلب خواهد بود و عدد پایین آن نیز به فشار خون دیاستولیک اشاره دارد که ، نشان دهنده‌ی فشار وارد شده به دیواره‌ی سرخرگ‌ها در هنگام آزاد شدن عضلات قلب خواهد بود که به معنای فشار خون بین هر ضربان قلب است. مشکلات فشار خون با بررسی دوره ای توسط بهترین متخصص گوارش قابل تشخیص و درمان می باشد. 

عوارض فشار خون بالا

افراد مبتلا به فشار خون در انجام امورات روزمره دچار مشکل شده و این بیماری در صورت کم توجهی و یا بی توجهی از جانب فرد مبتلا باعث بروزعوارضی مانند بیماری قلبی، نارسایی کلیوی، تصلب شرایین، آسیب‌های چشمی و سکته مغزی خواهد بود .

در صورتی که فشار خون فردی بالا باشد و با روش های ساده تر کاهش نیابد ناچار به کاهش و کنترل آن از طریق روش هایی مانند مصرف دارو و سرم خواهد بود

در صورتی که فشار خون فردی بالا باشد و با روش های ساده تر کاهش نیابد ناچار به کاهش و کنترل آن از طریق روش هایی مانند مصرف دارو و سرم خواهد بود .

فشار خون

کنترل فشار خون در بارداری اهمیت ویژه ای دارد که در این زمان به طور طبیعی فشار باید کمتر از ۱۲۰/۸۰۰ باشد. بالا بودن فشار خون برای زنان باردار، باعث بروز عوارضی مانند بیماری قلبی، نارسایی کلیوی، تصلب شرایین، آسیب‌های چشمی و سکته مغزی و آسیب به مغز خواهد شد و البته سلامت جنین را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

فشار خون نرمال در طول روز برای هر فرد باید کمتر از ۱۲۰/۸۰ باشد و یا روی این فشار قرار گرفته باشد، در صورتی که فشار خون بین ۱۲۰/۸۰ تا ۱۳۹/۸۹۹ باشد و این روال پایدار باشد می توان گفت که فرد به فشار خون بالا مبتلا است و فشار خون ۱۴۰/۹۰ و بالاتر نشان دهنده ابتلا به بیماری پرفشاری خون است.

روش های کنترل فشار خون بالا

با ایجاد تغییر در سبک زندگی می توان تاثیرات خوبی از آن در سلامت عمومی بدن گرفت، همچنین اگر از رژیم غذایی سالمی کمک بگیرید می توانید در کنترل فشار خون بالا موفق شوید . در اینجا برخی از رایج ترین راه حل های خانگی را خاطر نشان می کنیم تا شما نیز از آن بهره مند شوید:

عکس غذا

داشتن رژیم غذایی سالم

خوردن غذاهای پر نمک و پر کالری باعث می شود که فشار خون بالا برود، همچنین سرخ کردنی و فست فود ها نیز مانند سم عمل می کنند. به یاد داشته باشید که رژیم غذایی سالم و اصولی در کنترل پرفشاری و کاهش خطرات عوارض ناشی از آن نیز مهم است. همانطور که اشاره شد عدم رعایت نکات تغذیه ای برای کنترل فشار خون فرد را به بیماری های قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی تهدید می کند.

رژیم غذایی سالم تاکید بسیاری برای مصرف مواد غذایی زیر دارد:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • پروتئین های کم چرب مانند ماهی

افزایش فعالیت فیزیکی

انجام فعالیت های فیزیکی و صرف کالری در طول روز باعث می شود که فشار خون تنظیم شود ، ورزش  کردن علاوه بر نقشی که در کاهش وزن داشته و باعث رسیدن به وزن ایده آل می شود ،می تواند به کاهش استرس، کاهش طبیعی فشار خون و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک کند.
شما می توانید به صورت روزانه حدود 20 دقیقه و به طور کلی ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی سبک در هر هفته اکتفا کنید و برنامه ریزی های لازم را در این جهت داشته باشید ،این برابر با ۵ دوره ۳۰ دقیقه ای در هفته خواهد بود.

رسیدن به وزن سالم

چاقی عامل مهمی برای ابتلا به بیماری های فشار خون است ، اگر اضافه وزن دارید حتما آن را کاهش دهید ، در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم قلب و افزایش فعالیت بدنی میسر خواهد بود.

مدیریت استرس

استرس و وارد شدن فشارهای عصبی نیز باعث افزایش فشار خون می شود ،شما با انجام برخی از فعالیت ها می توانید مانع از بروز آن و یا کنترل بالا رفتن آن بشوید، بنابراین علاوه بر ورزش فعالیت های دیگر نیز می تواند کمک کننده باشد، این فعالیت ها عبارتند از:

  • مدیتیشن
  • تنفس عمیق
  • ماساژ
  • ریاکسیشن عضلات
  • یوگا یا تای چی
  • این موارد همگی از روش های کاهش استرس هستند. خواب کافی نیز می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند.

اتخاذ سبک زندگی پاک تر

مصرف دخانیات به هیچ عنوان توصیه نمی شود، باید دقت داشته باشید که مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافت های بدن آسیب می رسانند و دیواره عروق خونی را سخت می کنند، در نتیجه فرد مبتلا به غلظت خون شده و فشار خون را نیز بالا می برد.

مصرف مشروبات الکلی هم ممنوع است ، اگر معمولاً الکل زیادی مصرف می کنید و یا به مصرف الکل اعتیاد دارید، درصدد کاهش یا ترک آن باشید.الکل می تواند فشار خون را بالا ببرد.

افراد مستعد فشار خون بالا

معمولا با بالارفتن سن و رسیدن به 45 سالگی بیماری افزایش فشار خون نیز دیده می شود ، در واقع بیشترین افراد مبتلا به این بیماری بالای 45 سال سن دارند ، در این بین سهم مردان بیش از زنان است و در واقع در آقایان این بیماری شایع تر خوادهد بود ، این آمار در افراد بالای 65 سال بر عکس بوده و در این دوره ی سنی طبق تحقیقات زنان بالای 65 سال بیشتر تحت تاثیر پرفشاری خون نسبت به آقایان قرار می گیرند.

سابقه خانوادگی هم عامل مهم دیگری است که بی تاثیر نبوده و اگر این عارضه به صورت موروثی در خانواده ای دیده شده باشد احتمال ابتلای سایر افراد را نیز بالا می برد. جالب است بدانید که نژاد نیز در افزایش ریسک ابتلا به این بیماری موثر خواهد بود ،مثلا افراد سیاه پوست و یا تیره پوست بیشتر دچار فشار خون بالا می شوند تا سفید پوست ها. یک عامل دیگر هم بیماری های زمینه ای مانند دیابت است ، افراد قندی 60% بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به آن هستند . به طور کلی طبق آمار ها ، حدودا از هر 5 فرد مبتلا به پر فشاری خون،1 نفر از ابتلا به این بیماریخود آگاه نیست و بدون توجه به آن زندگی می کند . اما باید نشانه های آن را جدی بگیرید چرا که طبق گفته های قبل یکی از مهم ترین و ریسک فاکتورهای حمله قلبی و سکته مغزی همین فشار خون بالا می باشد!!

عدم توجه و بررسی توسط پزشک ، و عدم درمان مناسب فشار خون بالا ، می تواند فرد را در معرض آسیب های قلبی، مغزی، کلیوی، ریوی و اختلال در گردش خون بدون هیچ علامت خاصی بنماید.

علائم بالا بودن فشار خون

  • سر درد شدید
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • تاری دید
  • احساس نبض در سر یا گردن
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • درد در قفسه سینه
  • وجود خون در ادرار
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *