Search
Close this search box.
روش های آندوسکوپی معده

آندوسکوپی معده و جزئیاتی که نمیدانستید!

آندوسکوپی معده یک روش برای تشخیص و درمان برخی بیماری های داخلی و گوارشی به شمار می رود. اگر پزشک معالج شما برای ادامه روند درمانی انجام آندوسکوپی معده را برای شما تجویز کرده باشد، احتمالا سوالات زیادی در خصوص نحوه انجام، مراقبت های قبل و بعد یا خطرات احتمالی برای شما به وجود آمده است. اگر سابقه انجام آندوسکوپی را ندارید و یا با وجود انجام مجدد آن هنوز سوالاتی برای شما وجود دارد، در ادامه اطلاعات لازم از روند انجام آندوسکوپی معده ارائه شده است.

آندوسکوپی معده چیست؟

بررسی وضعیت داخلی معده را به وسیله وارد کردن لوله انعطاف پذیری به نام آندوسکوپ که سر آن یک دوربین نصب شده است را اندوسکوپی معده می گویند. آندوسکوپی توسط متخصص یا پزشک و با وارد کردن آندوسکوپ از راه دهان به داخل مری و بعد از آن معده انجام می شود. به کمک دوربین نوری که لوله آن دارد، پزشک می تواند وضعیت بافت معده را بررسی کند و به تشخیص یا درمان مشکلات و بیماری های موجود بپردازد. 

آندوسکوپی معده چگونه انجام میشود؟

آندوسکوپی معده به چه دلایلی انجام می شود؟

احتمالا یکی از سوالات مهم افراد، این است که چه زمانی آندوسکوپی معده انجام می شود؟ و آندوسکوپی معده چه کاربردی دارد؟ پزشکان معمولان به دلایل مختلفی اقدام به انجام آندوسکوپی برای بیماران می کنند. هنگامی که به دلیل وجود یکی از علائم زیر به صورت مزمن یا بیشتر از 2 هفته به پزشک مراجعه کنید، احتمالا برای تشخیص دقیق وضعیت و بیماری احتمالی معده، می بایست آندوسکوپی انجام دهید.

ویژه : بوتاکس معده

  • نفخ
  • سوزش معده
  • درد معده
  • حالت تهوع

از جمله مهم ترین دلایل انجام آندوسکوپی معده می توان به موارد زیر اشاره کرد.

بررسی علائم بیمار

به کمک آندوسکوپی پزشک تصویری از درون معده شما و شرایط آن دارد و به این ترتیب می تواند علائم موجود را بررسی و مواردی که وضعیت غیرعادی دارند را شناسایی کند.

تشخیص بیماری

بعد از بررسی وضعیت بافت های درونی معده، پزشک می تواند وجود بیماری های مختلف نظیر زخم معده یا سرطان های معده و علل ایجاد آن ها را تشخیص دهد. به کمک آندوسکوپی چک کردن علائم هر بیماری راحت تر بوده و به پزشک این امکان را می دهد که اقدامات و روند درمانی لازم را به انجام رساند. 

نمونه برداری

در صورتی که پزشک احتیاج به بررسی بافت های داخلی معده داشته باشد، از آندوسکوپی می توان برای نمونه برداری نیز استفاده نمود. معمولا نمونه برداری درد ناراحتی خاصی نداشته و به راحتی انجام می شود.

درمان بیماری ها

در بسیاری از موارد امکان انجام فرآیندهای درمانی بیماری های مرتبط با معده از طریق آندوسکوپی وجود دارد و این را می توان یکی دیگر از مزایای آندوسکوپی معده دانست. جلوگیری از خونریزی ها، برداشتن بخشی از بافت و وارد کردن ماده های دارویی از جمله مواردی هستند که برای درمان بیماری ها به وسیله آندوسکوپی از آنها استفاده می شود.

آندوسکوپی معده چگونه انجام می شود؟

فرآیند آندوسکوپی به طورکلی احتیاجی به بستری شدن ندارد و به صورت سرپایی به دو روش با بیهوشی یا بدون بیهوشی انجام می شود. در هر دو روش پس از انجام فرایند بیهوشی یا بی حسی، لوله آندوسکوپی از راه دهان وارد می شود. پس از آن که به محل مورد نظر در معده رسید، با زدن هوا تصاویر لازم را به مانیتور پزشک منتقل می کند و پزشک می تواند به بررسی وضعیت درونی معده بپردازد.

آندوسکوپی معده با بیهوشی

در این روش با استفاده از داروهای بیهوشی برای راحتی بیمار بیهوشی کامل انجام می شود. در این روش مدت زمان لازم برای انجام آندوسکوپی کم بوده و بیمار نیز پس از رفع اثر داروی بیهوشی مرخص خواهد شد.

اندوسکوپی معده بدون بیهوشی

در روش انجام آندوسکوپی معده با بی حسی، روند ریکاوری سریع تر انجام شده و عوارض کمتری دارد. تزریق آرام بخش یا استفاده از داروهای بی حس کننده به کاهش درد بیمار کمک میکنند اما بیمار تمام مدت هوشیار است.

مراقبت های قبل از آندوسکوپی معده

اگر قصد انجام آندوسکوپی معده را دارید، احتمالا سوالات زیادی در خصوص مراقبت های پیش از انجام آن برای شما به وجود آمده است. در ادامه دو مورد از متداول ترین سوالات مراجعه کنندگان برای انجام آندوسکوپی به همراه پاسخ آنها آورده شده است.

  1. مراقبت ها و محدودیت های غذایی یا دارویی قبل از انجام آندوسکوپی معده چیست؟
  2. آیا پیش از انجام اندوسکوپی معده باید ناشتا بود؟
  3. برای آندوسکوپی چند ساعت باید ناشتا بود؟

🟣 معمولا پزشکان به مراجعه کنندگان توصیه میکنند تا مصرف داروهای خاص که امکان بروز اختلال در روند اندوسکوپی را دارند مانند کلوپیدوگرل و مواردی که منجر به رقیق شدن خون می شوند را از چند روز قبل قطع کنند. 

🟣 اگر قبلا آندوسکوپی انجام داده اید، تجربیات و مشکلات پیش آمده احتمالی را با پزشک خود مطرح و داروهای مصرفی خود را عنوان کنید.

🟣 در راستای نتیجه گیری بهتر و تصاویر شفاف از معده آندوسکوپی با معده پر انجام نمی شود. بنابراین در پاسخ این سوال که باید چند ساعت قبل از آندوسکوپی ناشتا باشیم؟ لازم است حداقل 2 ساعت قبل مایعات و تا 8 ساعت قبل از نوبت آندوسکوپی معده خود غذای جامد نخورید و به صورت ناشتا جهت انجام آن مراجعه کنید.

🟣 مسئول انجام آندوسکوپی تمام شرایط و عوارض آن را برای شما شرح خواهد داد و بعد از آن می بایست فرم رضایت و آگاهی از مضرات احتمالی را امضا نمایید.

🟣 مراجعان باید دندان مصنوعی خود را پیش از انجام آندوسکوپی معده از دهان خود خارج کنند.

🟣 پیش از انجام اندوسکوپی باید حتما گان بپوشید بنابراین بهتر است لباس هایی که درآوردن یا پوشیدن آن ها برای شما راحت تر است را انتخاب کنید.

🟣 پزشک خود را از بیماری هایی که به آنها مبتلا هستید، آگاه کنید و داروهایی که مصرف می کنید را حتما به او اعلام نمایید.

آندوسکوپی معده چقدر طول میکشد؟

فرآیند انجام آندوسکوپی معده طولانی نیست و در هر دو شیوه با بیهوشی یا بدون بیهوشی در کمتر از یک ساعت قابل انجام است. در آندوسکوپی با بیهوشی بیمار تا چند ساعت بعد احتمالا به علت اثرات داروی بیهوشی دچار مشکل خواهد بود. در روش بدون بیهوشی ظرف حداکثر 30 دقیقه آندوسکوپی انجام شده و بیمار می تواند به منزل مراجعه کند. به علاوه مراجعه به بهترین دکتر آندوسکوپی با توجه به مهارت بالا و تجربه وی می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

اندوسکوپی معده چه عوارضی دارد؟

به طور کلی در صورتی که به مراکز مطمئن و پزشک متخصص با تجربه و مهارت برای انجام آندوسکوپی مراجعه کنید احتمال بروز مشکلات و خطرات بعدی برای شما به حداقل می رسد. اما برای مطالعه و اطلاع از شایع ترین موارد میتوانید به مقاله عوارض بعد از آندوسکوپی معده مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از آندوسکوپی معده

لازم است بعد از آن که آندوسکوپی معده را انجام دادید تا مدتی برخی محدودیت ها و مراقبت های ضروری را به انجام رسانید. معمولا بعد از انجام فرآیند آندوسکوپی، پزشک متخصص توصیه های لازم را به طور کامل توضیح خواهد داد. برای اطلاع از مهم ترین مراقبت های بعد از آندوسکوپی معده به مطلب نکات مراقبتی بعد از آندوسکوپی مراجعه کنید.

هزینه آندوسکوپی معده

جواب آندوسکوپی معده + تفسیر جواب برگه آزمایش

جواب آندوسکوپی معده معمولا حداکثر یک ساعت یا بلافاصله بعد از انجام آن به صورت یک گزارش به بیمار داده می شود. در صورتی که بیمار بیهوش شده باشد، پس از رفع بیهوشی نتیجه را دریافت خواهد کرد. در صورتی که آندوسکوپی برای نمونه برداری از معده انجام شده باشد، احتمالا جواب آن با فاصله حداکثر یک هفته ای آماده خواهد بود.

 پس از آنکه پزشک نتیجه آندوسکوپی را بررسی کرد، تجویزهای لازم و یا مراحل درمانی احتمالی را شرح خواهد داد. برای تفسیر جواب آندوسکوپی لازم است حتما آن را به بهترین متخصص گوارش در تهران نشان دهید. چرا که ممکن است با برداشت اشتباه دچار مشکلات جدی تر شوید.به علاوه با مراجعه به متخصص می توانید به موقع برای درمان نیز اقدام کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *