Search
Close this search box.

علت بواسیر در بارداری و نحوه درمان آن

هموروئید یا بواسیر نوعی اختلال است که طی آن رگ های معقد دچار التهاب میشوند. این التهاب میتواند باعث ایجاد عارضه در خارج و یا داخل مقعد شود. هموروئید در دوران بارداری یکی از مشکلات رایجی است که بانوان در دوران بارداری با آن مواجه هستند.

وزن و فشار ناشی از بارداری و عوامل دیگر موجب شده تا بسیاری از بانوان باردار این مشکل را تجربه کنند. از آنجا که خانم های باردار نم یتوانند هر روش درمانی را امتحان کنند، درمان این اختلال در دوران بارداری نیازمند راهکار های متفاوت است. با ما همراه باشید؛ در این مطلب دلایل و راهکار های درمان هموروئید بارداری را مورد بررسی قرار می دهیم.

بواسیر بارداری

هموروئید چیست؟

هموروئید یا بواسیر، به التهاب رگ های خونی در مقعد گفته می شود. طی این بیماری، سیاهرگ های مقعد در اثر فشار یا عوامل دیگر، متورم شده و دهانه آنها گشاد می شود. این رگ های متورم شده ممکن است بصورت زائده هایی گوشتی از مقعد خارج شوند. هموروئید معمولا در اثر یوبوست های شدید، فشار، بلند کردن اجسام سنگین و بارداری بوجود می آید. بطور کل بواسیر به دو شکل اتفاق می افتد:

هموروئید داخلی: این نوع از هموروئید بصورت بیرون زدگی از مقعد ظاهر نمی شود و داخل کانال مقعد ایجاد عارضه می کند.

هموروئید خارجی: در این نوع بواسیر، رگ های ملتهاب بصورت زائده های گوشتی از دریچه مقعد خارج می شوند.

بیشتر بخوانید: تفاوت شقاق و هموروئید

علت هموروئید در بارداری

هموروئید در بارداری معمولا از ماه سوم به بعد اتفاق می افتد. در این دوران معمولا به دلیل افزایش وزن و تغییرات هورمونی، رگ های مقعد دچار التهاب شده و بواسیر بوجود می آید. از مهم ترین عوامل موثر در ایجاد هموروئید بارداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش وزن: رشد جنین و افزایش وزن آن باعث فشار آمدن به ناحیه مقعد شده و ممکن است التهاب رگ ها را در پی داشته باشد. همچنین اضافه وزن مادر در دوران بارداری نیز از عوامل تاثیر گذار بر هموروئید بارداری است.

تغییرات هورمونی: تغییر میزان هورمون ها در بدن در دوران بارداری امری طبیعی است. افزایش ترشح هورمون پروژسترون در بدن در این دوارن باعث گشاد شدن رگ ها شده و در پی آن بواسیر بوجود می آید.

یوبوست: یوبوست های طولانی مدت و شدید از جمله عوامل موثر در ایجاد هموروئید هستند. یوبوست باعث فشار بر بافت مقعد و در نتیجه ملتهب شدن رگ های آن می شود. برای جلوگیری از این مشکل، یوبوست باید در مراحل اول بارداری کنترل شود.

هموروئید بارداری

عدم تحرک: بسیاری از بانوان در این دوره تحرک بسیار کمی دارند و بیشتر طول روز را می نشینند. این مساله باعث کاهش حرکات روده، ایجاد یوبوست در نهایت هموروئید خواهد شد.

افزایش حجم خون در رگ ها: در دوران بارداری، حجم خون در رگ ها بطور طبیعی افزایش پیدا می کند. در نتیجه به دیواره رگ ها فشار وارد شده و رگ ها متورم می شوند.

علائم بواسیر در دوران بارداری

  • سوزش در هنگام دفع مدفوع
  • درد متناوب در ناحیه مقعد
  • خونریزی در هنگام دفع مدفوع
  • وجود ضایعات گوشتی بیرون زده از مخرج

درمان هموروئید بارداری

روش های متفاوتی برای از بین بردن بواسیر در دوران بارداری وجود دارد. از آنجا که در دوارن بارداری نمی توان از هر روش درمانی استفاده کرد، نیاز است تا قبل از اقدام برای درمان، با پزشک مشورت شود. از جمله راهکار های درمانی برای از بین بردن هموروئید بارداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان با لیزر

لیزر درمانی یکی از بهترین روشهای درمان بواسیر یا هموروئید بارداری است. طی این روش، به کمک لیزر اضافات خارج شده از مقعد بریده شده و خارج می شوند. این روش بصورت سرپایی انجام میشود و از آنجا که به بیهوشی نیاز ندارد، عوارضی را در پی نخواهد داشت.

درمان هموروئید بارداری با لیزر کمتر از یک ساعت زمان میبرد و بعد از آن بیمار بستری نمی شود. اشعه لیزر در این روش برای سلامت مادر و کودک مضر نیست و عارضه ای را به همراه نخواهد داشت.

جراحی

جراحی در واقع راهکار درمان هموروئید بارداری نیست و بانوان باردار حتی اگر قصد جراحی هموروئید را دارند باید تا بعد از زایمان صبر کنند.

شیاف و پماد آنتی هموروئید

شیاف و پماد های هموروئید ممکن است هموروئید را بطور کامل از بین نبرند اما می توانند در کاهش التهاب و علائم ناشی از آن موثر باشند. از آنجا که برخی از این محصولات ممکن است برای مادران باردار مناسب نباشد، بهتر است قبل از استفاده از آنها به پزشک مراجعه کنید.

راهکار های خانگی

راهکار های خانگی نمی توانند بواسیر را درمان کنند و صرفا در بهبود علائم و کاهش درد ناشی از آن موثر هستند. نشستن در وان آب گرم میتواند فورا درد ناشی از هموروئید را کاهش دهد. قرار دادن کمپرس یخ روی محل مورد نظر، استفاده از سرکه سیب بصورت موضعی، مصرف روزانه فیبر برای بهبود یبوست و ضد عفونی کردن محل مورد نظر با روغن درخت چای از جمله درمان های خانگی هستند که می توانند به شما در کاهش درد هموروئید بارداری کمک کنند.

راهکار های پیشگیری از هموروئید بارداری

  • سعی کنید در طول روز به مقدار کافی فیبر مصرف کنید. مصرف فیبر میتواند به جلوگیری از یوبوست کمک کند. میوه، سبزیجات و غلات از جمله منابع سرشار از فیبر هستند. در فرد باید بصورت روزنه 30 الی 35 گرم فیبر مصرف کند.
  • در طول روز حتما مقدار زیادی آب بنوشید. نوشیدن حداقل 10 لیوان آب به صورت روزانه می تواند در بهبود گوارش و جلوگیری از یوبوست موثر باشد.
  • تحرک داشته باشید! بسیاری از افراد تصور میکنند که نباید در دوران بارداری ورزش کنند، این در صورتی است که ورزش برای سلامت بانوان باردار لازم است. برای جلوگیری از ایجاد هموروئید بارداری، روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.
  • وزن خود را کنترل کنید. افزایش وزن بیشتر از حد استاندارد میتواند باعث ایجاد بواسیر شود.

بیشتر بخوانید: تغذیه مناسب در دوران بارداری

پرسش های متداول

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *