Search
Close this search box.
دل درد

درمان زخم معده

درمان زخم معده و انواع روش های آن برای افرادی که با مشکلات معده مواجهند امری بسیار حیاتی است. معده درد بسیار ناراحت کننده و دردناک است و در بسیاری از موارد امان را از فرد بریده و وی را راهی بیمارستان می کند. شاید بروز درد نشانه از زخم معده باشد که در این صورت مراجعه به متخصص گوارش مورد نیاز است. اگر به دنبال آن هستید که اطلاعات جامعی در خصوص درمان زخم معده کسب کنید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

درمان زخم معده با چه روش هایی انجام می شود ؟

همانطور که بیان شد، برای تشخیص و درمان زخم معده باید به متخصص گوارش مراجعه نمایید ، تعیین شیوه درمان به ایشان بستگی دارد و البته شدت زخم و علائم بروزی بسیار حائز اهمیت است، با توجه به احوالات بیمار و با تشخیص علت زخم معده پزشک ممکن است از روش هایی مانند دارودرمانی ، آندوسکوپی (EGD) ، بیوپسی آندوسکوپی و … استفاده کند.اما به طور خلاصه روش های درمان شامل موارد زیر است:

درمان های معمول و طبیعی

رعایت رژیم غذایی خاص و مناسب برای کنترل و جلوگیری از پشرفت و خطرناک تر شدن بیماری را می توان ساده ترین روش درمان زخم معده دانست. عدم مصرف مواد غذایی تحرک کننده زخم معده و مصرف خوراکی هایی که فواید درمانی مناسبی برای زخم معده دارند، می تواند جزو معمول ترین و ابتدایی ترین گام ها برای کنترل زخم معده باشد.

درمان دارویی

دارو درمانی اولین اقدام برای کنترل درد و التهابات است که ناشی از زخم معده بروز کرده، متخصص گوارش با تجویز داروهای مختلف سعی بر این دارد که علائم و نشانه های ناراحت کننده را کنترل و زخم ایجاد شده در معده را با ارائه مشاوره صحیح درمان نماید.

اگر در فردی باکتری  H.Pylori وجود داشته باشد، داروهایی نظیر آنتی بیوتیک و مهار کننده پمپ پروتون که به ترتیب برای جلوگیری از عفونت و کاهش اسید معده می باشند، توسط پزشک متخصص تجویز خواهد شد. این داروها باید تا زمانی که پزشک این اطمینان را به دست آورد که تمام باکتری ها از بین رفته اند، استفاده شود.

درمان جراحی

متاسفانه در برخی از موارد که شدت بیماری وخیم و زیاد است، برخی از زخم های موجود در معده قابل درمان با دارو نبوده و پاسخ دهی آن ها به داروهای مرتبط کم می باشد که در این صورت نیاز است تا جراحی صورت گیرد. بعضی از روش های جراحی زخم معده عبارتند از :

✅ درمان آندوسکوپی: آندوسکوپی برای بخش بالایی مجرای معده ـ روده است تا از خونریزی جلوگیری کند. جراح با استفاده از اسکوپی که به منبع نور مجهز است، آن را به مجرای معده – روده وارد می کند تا خونریزی را متوقف نماید.

✅ آنترکتومی: یک نوع جراحی است که در آن بخش پایین معده یا آنتروم را خارج می کنند. آنتروم حاوی ماده ای شیمیایی است که مقدار زیادی اسید تولید می کند.

✅ واگوتومی: در این نوع جراحی، با قطع کردن شاخه هایی از عصب واگ که در تولید اسید معده نقش دارند، اسید معده را کاهش می دهند.

بیشتر بخوانید: انواع زخم های گوارشی

درمان زخم معده چقدر طول می کشد؟

زمان درمان زخم معده به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله شدت و نوع زخم، روش‌ های درمانی مورد استفاده، سلامت عمومی بیمار، رعایت نکات تغذیه‌ ای و شیوه زندگی، واکنش به درمان و موارد دیگر. به همین دلیل، نمی‌ توان به طور دقیق و کلی مدت زمان درمان را تعیین کرد.

درمان زخم معده ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد. اما مهم ترین نکته این است که در طی درمان، بیمار باید راهنمایی‌ ها و دستورات پزشک خود را رعایت کند. این شامل مصرف داروها، تغییرات در رژیم غذایی، کاهش استرس و اجتناب از عوامل تحریک‌ کننده معده می‌ شود.

در چه شرایطی برای درمان زخم معده از روش جراحی استفاده می شود؟

جراحی برای درمان زخم معده معمولاً در موارد خاصی که درمان‌ های دیگر به نتیجه نرسیده‌اند یا شرایط جدی‌ تری وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. تصمیم نهایی در خصوص انتخاب روش درمان برای زخم معده توسط بهترین متخصص گوارش و پس از انجام آزمایش های لازم صورت می گیرد. این شرایط ممکن است عبارت باشند از:

✅ زخم معده عمیق یا بزرگ: زمانی که زخم معده به اندازه‌ای بزرگ است که با درمان‌های دارویی معمولی کنترل نشود، نیاز به جراحی ممکن است.

✅ خونریزی شدید: زمانی که زخم باعث خونریزی شدید معده شدهقابل کنترل نباشد، احتمالا جراحی تنها روش درمان خواهد بود.

✅ پارگی معده: در برخی موارد نادر، ممکن است زخم معده به اندازه‌ ای عمیق شود که به پارگی معده منجر شود و این نیاز به جراحی داشته باشد.

✅ وجود توده: اگر توده‌ ای مانند تومور در معده وجود داشته باشد که باعث مشکلات جدی در عملکرد معده شود، جراحی ممکن است بهترین راه حل باشد.

✅ عدم تاثیر درمان‌ های دارویی: در برخی موارد، برخی از افراد به درمان‌های دارویی پاسخ نمی‌دهند و جراحی به عنوان گزینهٔ آخر در نظر گرفته می‌ شود.

جدید ترین روش های درمان زخم معده چیست؟

همزمان با پیشرفت تکنولوژی روش های درمانی نیز بروز شده و هر ساله شیوه های نوین برای درمان انواع بیماری ها ایجاد می شوند. برای درمان زخم معده نیز روش های درمانی جدیدی تا سال 2024 شناخته شده اند. برخی از روش‌ های جدید و مؤثر برای درمان زخم معده عبارتند از:

🟡 داروهای PPI (پمپ‌های پروتونی): داروهایی مانند اُمپرازول و اِزومپرازول از دسته پمپ‌های پروتونی (PPI) می‌توانند اسید معده را به مدت طولانی کنترل کرده و فرآیند بهبودی را تسریع بخشند.

🟡 آنتی‌ بیوتیک‌ ها: درمان زخم معده ممکن است نیاز به مبارزه با باکتری هلیکوباکتر پیلوری داشته باشد. آنتی‌ بیوتیک‌ ها به همراه داروهای دیگر می‌ توانند به درمان زخم معده کمک کنند.

🟡 داروهای محافظ مخصوص معده: داروهایی که معده را محافظت کرده و آسیب زخم‌ ها را کاهش دهند، مثل سوکرالفیت و میسوپراستول.

🟡 ترکیبات ضد اسید: داروهایی که به عنوان ترکیبات ضد اسید شناخته می‌شوند، مانند رانیتیدین.

سریع ترین روش برای درمان زخم معده چیست؟

سریع‌ترین روش برای درمان زخم معده معمولاً به شرایط خاص هر بیمار و نیازهای آن بستگی دارد. با این حال، می‌توان چند نکته را در نظر گرفت:

  1. داروهایی مانند اُمپرازول و رابیپرازول که به مهار اسید معده می‌ پردازند، می‌توانند به سرعت ترشح اسید معده را کاهش دهند و به بهبود زخم کمک کنند.
  2. اگر زخم معده به دلیل عفونت با باکتری Helicobacter pylori ایجاد شده باشد، درمان این عفونت با آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای مهارکننده اسید معده ممکن است به سرعت بهبود آورد.
  3. مصرف داروهایی که به محافظت از لایه مخاط معده کمک کنند و از تحلیل زخم جلوگیری نمایند.
  4. اصلاح رفتارهای غذایی، کاهش استرس، و جلوگیری از مصرف مواد تحریک‌کننده معده مانند الکل و سیگار نیز می‌توانند در بهبود سریعتر زخم معده مؤثر باشند. علاوه بر این رعایت رژیم غذایی زخم معده می تواند در بهبود هرچه سریع تر بیماری موثر واقع شود.

مهم است تا هر گاه علائم زخم معده شما شدید و مزمن باشد یا به سرعت بهبود نیابد، به پزشک معالج مراجعه کنید. پزشک می‌تواند بر اساس ارزیابی دقیق وضعیت شما، بهترین روش درمانی را تعیین کند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *