Search
Close this search box.
علائم گوارشی در دوران پریودی

مشکلات گوارشی دوران قاعدگی

مشکلات گوارشی یکی از اتفاقات رایجی هستند که قبل و در طول دوران قاعدگی رخ می دهند. احتمالا شما هم در دوران قاعدگی خود به مشکلاتی مانند نفخ و یوبوست دچار شده اید که علت آنها با رژیم غذایی شما قابل توجیه نیست. این مشکلات معمولا در اثر تغییرات هورمونی بروز می کنند و می توانند آزار دهنده باشند. در این مطلب قصد داریم به مشکلات رایج گوارشی در دوران قاعدگی و نحوه تسکین آنها بپردازیم.

تقریبا تمام بانوان در سیکل پریودی خود درد های شکم، اسهال، رفلاکس، سو هاضمه و یوبوست را به ویژه در روز اول خونریزی تجربه می کنند. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر این مشکل را به صورت شدید تری تجربه می کنند.

تغییرات گوارشی دوارن پریودی

مشکلات رایج گوارشی در دوران قاعدگی

نفخ و یوبوست

هورمون پروژسترون معمولا انقباضات روده را کُند می کند و باعث ایجاد یوبوست می شود. این امر منجر به کند شدن حرکت غذا و جمع شدن گاز نیز می شود. در نهایت فرد ممکن است احساس نفخ و یبوست کند.

اسهال

همانطور که گفته شد، تغییرات هورمونی در دوران پریودی، کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، از جمله تغییرات گوارشی می شوند. یکی از هورمون هایی که در دوران قاعدگی ترشح می شوند، هورمون پروستوگلاندین است. این هورمون بر انقباضات روده تاثیر میگذارد و حرکات روده را تغییر می دهد. این تغییرات معمولا باعث ایجاد اسهال می شوند.

یبوست دوران قاعدگی

انقباضات شکم

گرفتگی و انقباض شکم یکی دیگر از مشکلاتی است که ترشح هورمون پروتسوگلاندین به همراه دارد. این گرفتگی ها می توانند ناراحت کننده باشند.

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یکی از مشکلاتی است که می تواند باعث بروز ناراحتی ها گوارشی شود. افرادی که به این سندرم مبتلا هستند در دوران پریودی علائم گوارشی دردناک و ناراحت کننده ای را تجربه می کنند.

علت مشکلات گوارشی دوران قاعدگی

مانند بسیاری از علائم قاعدگی، متخصصان کاملاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث مشکلات گوارشی در طول این دوران می شود. اما نوسانات در هورمون های پروژسترون و استروژن احتمالاً یکی از دلایل اصلی آن است. برخی از موارد زمینه ای زیر نیز می توانند در این مشکلات نقش داشته باشند:

تغییرات هورمونی

قبل از شروع قاعدگی، میزان پروژسترون در بدن شما افزایش پیدا می کند. این امر می تواند سیستم گوارش شما را کُند کند و درست قبل و در طول دوره قاعدگی باعث ایجاد یبوست شود. از طرفی برخی معتقد اند که افزایش استروژن، نه پروژسترون، عامل اصلی مشکلات گوارشی قاعدگی است.

عوامل زمینه ای

برخی از شرایط زمینه ای می توانند خطر ابتلا به یبوست را در طول دوره قاعدگی افزایش دهند. برای مثال، هم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و هم آندومتریوز، می توانند شما را مستعد ابتلا به یبوست در طول قاعدگی کنند؛ به ویژه در چند روز اول.

مشکلات گوارشی دوران قائدگی

بیشتر بخوانید: تاثیر افسردگی بر دستگاه گوارش

چگونه مشکلات گوارشی پریودی را تسکین دهیم؟

مشکلات و تغییرات گوارشی دوران پریود می توانند واقعا آزار دهنده باشند. اما چندین کار وجود دارد که می توانید برای مدیریت آن و به حداقل رساندن تأثیر آن بر زندگی روزمره خود انجام دهید:

فیبر بیشتری مصرف کنید

فیبر فواید بسیاری برای بهبود گوارش دارد. فیبر می تواند حرکات روده و هضم غذا را تسهیل کند. فیبر از یبوست در دوارن پریودی جلوگیری می کند. بسیاری از حبوبات و گیاهان حاوی فیبر بالایی هستند که با مصرف آنها می توانید تا حدی از مشکلات گوارشی دوران پریودی بکاهید.

آب زیادی بنوشید

اگر آب کافی دریافت نکنید، ممکن است در طول دوره قاعدگی دچار یبوست شوید. به خاطر داشته باشید که می توانید آب را هم از غذاهایی مانند سوپ، میوه های آبدار و غیره و هم از نوشیدنی ها دریافت کنید.

اگر علاقه ای به نوشیدن آب زیاد ندارید، آب گرم با لیمو یک روش خانگی برای بهبود یبوست است. از نوشیدن آب های گاز دار پرهیز کنید؛ زیرا می توانند یبوست را تشدید کنند.

ورزش کنید

حرکات فیزیکی، روده و محتویات آن را به حرکت در می آورد. زمانی که با گرفتگی عضلات و سایر علائم قاعدگی مواجه هستید، پیدا کردن انگیزه برای ورزش می تواند سخت باشد، اما حتی یک پیاده روی ملایم 20 دقیقه ای می تواند کمک بزرگی باشد.

الکل، سیگار و کافئین مصرف نکنید

مصرف بیش از حد الکل و کافئین می تواند به سیستم گوارش شما آسیب وارد کند و منجر به مشکلاتی مانند کم آبی بدن شود. اجتناب از این موارد به هر قیمتی برای شما ضروری است.

از ملین استفاده کنید

برخی از ملین های ملایم می توانند به فعالیت منظم دستگاه گوارش کمک کنند و عملکرد آن را بهبود دهند. به ویژه در افرادی که به یبوست مبتلا هستند.

پیشگیری از مشکلات گوارشی

اگر به طور منظم با مشکلات گوارشی پریود سر و کار دارید، چندین چیز وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا به طور بالقوه از آن اجتناب کنید:

  • قرص های کنترل بارداری: این قرص ها می توانند به حفظ سطح هورمون های شما در سطوح ثابت کمک کند، و از یبوست و سایر مشکلات گوارشی جلوگیری کند. این قرص علاوه بر پیشگیری از بارداری، فواید دیگری نیز دارد، اما برای همه مناسب نیست. بهتر است قبل از مصرف این قرص ها با متخصص زنان مشورت کنید.
  • از محرک های غذایی خودداری کنید: برای جلوگیری از یبوست، مصرف غذاهای فرآوری شده را به همراه هر غذای پرچرب، قند و نشاسته کاهش دهید. در صورت امکان، این غذاها را با محصولات تازه و غلات کامل جایگزین کنید. با نزدیک شدن به دوره قاعدگی، برخی از نوشیدنی های کافئین دار یا الکلی را با چای گیاهی و آب جایگزین کنید.
  • پروبیوتیک ها را امتحان کنید: برخی افراد پروبیوتیک ها را برای درمان یبوست و سایر مشکلات گوارشی مفید می دانند. سعی کنید غذاهای غنی از پروبیوتیک را در رژیم غذایی خود بگنجانید، مانند ماست یونانی ساده.
  • با پزشک مشورت کنید: اگر مشکلات گوارشی شما در طول دوران پریودی آزار دهنده و غیر قابل تحمل است، بهتر است با یک متخصص گوارش خوب در این مورد مشورت کنید. پزشک می تواند با تجویز دارو به شما در گذراندن این دوران کمک کند.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *