Search
Close this search box.
سرطان روده

درمان سرطان روده و همه آن چه باید در این باره بدانید!

درمان سرطان روده پس از آن که با استفاده از انواع ازمایش های تخصصی توسط پزشک تشخیص داده شد، آغاز می شود. معمولا برای افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، سوالات زیادی در خصوص روند درمانی و انواع روش های درمان ایجاد می شود. یکی از سوالات مهم در این خصوص برای بیماران این است که آیا درمان سرطان روده امکان پذیر است؟ اگر قصد دارید تا اطلاعاتی در خصوص درمان این بیماری کسب کنید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

آیا درمان قطعی برای سرطان روده وجود دارد؟

سرطان روده یک بیماری پیچیده است که درمان های موجود برای آن عمدتاً شامل جراحی، شیمی درمانی (کمک به کاهش اندازه تومور و کنترل گسترش سرطان)، و درمان های دارویی (استفاده از داروهایی که به صورت خاص برای مهار رشد سلول‌های سرطانی طراحی شده‌اند) می‌شوند.

توسعه پژوهش‌ها در زمینه درمان‌های نوین نظیر درمان‌ های هوشمند و درمان‌های ایمنی سلولی نیز ادامه دارد. با این حال، هنوز هیچ درمانی که به عنوان درمان قطعی سرطان روده معرفی شود، وجود ندارد. درمان سرطان روده ممکن است به دلیل پیچیدگی بیماری، متغیرهای فردی و تحقیقات پیشرفته بیشتر نیازمند زمان بیشتری باشد. افراد مبتلا به سرطان روده باید با پزشکان خود در مورد گزینه‌های درمان مناسب برای وضعیت خود مشاوره کنند.

چند روش برای درمان سرطان روده وجود دارد؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که برای مبتلایان به این بیمارای وجود دارد. روش های درمانی سرطان روده است. در صورتی که به بیماری سرطان روده مبتلا باشید، احتمالا این سوال برای شما ایجاد شده که چند روش برای درمان این بیماری وجود دارد. تفاوت و مزایای انواع روش های درمانی سرطان روده چیست؟ در ادامه 4 روش رایج درمان سرطان روده را برای شما معرفی کرده ایم.

جراحی

درمان سرطان روده با روش جراحی تکنیکی است که نه تنها در رابطه با سرطان روده برگ در اکثر سرطان ها کاربرد دارد. در جراحی سرطان روده روده کاملاً پاک و تمیز می شود و پولیپ های موجود در آن توسط جراحی برداشته می شود. روشی دیگر کلکتومی است که در این جراحی قسمتی از روده بزرگ برش داده می شود و یا اینکه به طور کلی روده حذف می شود.

البته بخشی از روده که برداشته می شود، با توجه به شرایط بیمار و محل و اندازه سرطان در نظر گرفته می شود. در صورتی که تمام روده بزرگ برداشته شود به آن کلکتومی گفته می شود. این روش معمولاً رایج نیست مگر در مواردی که سرطان بسیار مزمن شده باشد و صدها پولیپ در روده بزرگ قرار گرفته باشد.

شیمی درمانی

یکی از رایج ترین از روش های درمان سرطان روده شیمی درمانی است که در واقع از گسترش سرطان به سایر نقاط بدن جلوگیری می کند. شیمی درمانی که در واقع داروهای شیمیایی هستند که بر روی سلول های سرطانی تاثیر می گذارند و از طریق رگ وارد خون بدن می شود. در برخی از موارد هم ممکن است داروهای شیمی درمانی به صورت خوراکی مصرف شود این روش که در موارد بسیاری کارآمد و مناسب است در درمان سرطان روده موثر واقع می شود.

پرتو درمانی

پرتو درمانی به عنوان یک روش حیاتی در درمان سرطان روده به کار گرفته می‌شود. این روش مبتنی بر استفاده از اشعه‌های با انرژی بالا است که به طور دقیق به ناحیه مشخصی از بدن متوجه می‌شوند و به تخریب سلول‌های سرطانی می‌پردازند. با این روش، تومورهای سرطانی به صورت هدفمند تحت تأثیر قرار گرفته و سلول‌های سلامت حفظ می‌شوند.

استفاده از پرتودرمانی می‌تواند به عنوان تکنیک اصلی درمان باشد یا به عنوان جزء ترکیبی با جراحی و شیمی درمانی مورد استفاده قرار گیرد. این روش، به دلیل دقت بالا و کاهش خطر اثرات جانبی بر سلول‌های سالم، نقش مهمی در کاهش اندازه تومور، کنترل گسترش بیشتر سلول‌های سرطانی و بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطان روده ایفا می‌کند.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یک رویکرد نوین و موثر در درمان این بیماری است که با بهره‌گیری از سیستم ایمنی بدن، به مبارزه با سلول‌های سرطانی می‌پردازد. در این روش، از داروها و یا موادی که توانایی تقویت و بهبود پاسخ ایمنی بدن را دارند، به عنوان عامل اصلی درمان استفاده می‌شود.

این داروها می‌توانند با افزایش فعالیت سلول‌های ایمنی، به شناسایی و تخریب سلول‌های سرطانی کمک کنند. این روش به ویژه در مواردی که سرطان به دلیل تغییرات ژنتیک خود در مقابل درمان‌های سنتی مقاوم شده باشد، توانمندی بیشتری ارائه می‌دهد. ایمونوتراپی به عنوان یک افزایش‌دهنده قدرت دفاعی بدن در مقابل سرطان، باعث افزایش شانس بهبود و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان روده می‌گردد.

برای درمان سرطان روده باید چه اقداماتی انجام داد؟

در صورتی که هریک از علائم ابتلا به سرطان روده را داشتید، حتما به دنبال شروع مراحل درمانی هستید. برای شروع روند درمان سرطان روده باید مطابق دستورالعمل زیر اقدام کنید.

✔ تشخیص و مشاوره پزشکی: در ابتدا، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی در مورد نوع و مرحله سرطان روده دریافت کنید. مشاوره با تیم درمانی پزشکی، شامل جراحان، پزشکان تشخیصی، و متخصصان درمان سرطان، امری حیاتی است.

✔ بررسی‌ های تشخیصی: پس از تشخیص، احتمالاً به انجام بررسی‌های تشخیصی مانند آزمایش‌های خون، تصویربرداری مانند CT scan یا MRI، و انجام بیوپسی برای تایید نوع و مرحله سرطان نیاز خواهد بود.

✔ تعیین روش درمان: بر اساس نتایج تست‌ها و مشاوره با تیم درمانی، روش درمان مناسب، از جمله جراحی، پرتودرمانی، و یا شیمی درمانی، تعیین می‌شود.

✔ پیگیری و مراقبت: بعد از شروع درمان، نیاز است که به صورت منظم به پزشک مراجعه کرده و به دستورات و راهنمایی‌های تیم درمانی پایبند باشید. پیگیری دقیق می‌تواند در تعیین پیشرفت و تنظیم بهتر درمان کمک کند.

درمان سرطان روده چقدر طول می کشد؟

مدت زمان درمان سرطان روده به شدت وابسته به مرحله بیماری، نوع درمان انتخابی، و واکنش بیمار به درمان است. در مراحل اولیه و در صورتی که سرطان محدود به منطقه خاصی باشد، ممکن است جراحی برای برداشتن تومور به تنهایی کافی باشد و مدت زمان بهبود بسیار سریع باشد. اما در موارد پیشرفته‌تر، درمان ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی، و شیمی درمانی باشد و این مراحل ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد.

همچنین، بعضی افراد ممکن است نیاز به درمان مداوم برای کنترل و پیشگیری از بازگشت بیماری داشته باشند. در کل، پیگیری و مراقبت پس از درمان نیز ادامه دارد و مدت زمان درمان بر اساس وضعیت هر فرد متفاوت است. همواره باید نکات خاص و زمانبندی درمان با پزشک معالج مورد بررسی قرار گیرد.

عوارض درمان سرطان روده چیست؟

درمان سرطان روده، همچون بسیاری از درمان‌های سرطان، ممکن است به عوارض جانبی منجر شود. عوارض این درمان‌ها می‌ توانند بستگی به نوع و مرحله‌ی سرطان، نوع درمان انتخابی، و وضعیت فردی بیمار داشته باشند. در هر صورت، تیم درمانی پزشکی مسئول ارائه اطلاعات دقیق در مورد عوارض ممکن و اقداماتی که می‌توانند در مدیریت آنها کمک کنند، خواهد بود. در ادامه برخی از رایج ترین عوارض در انواع روش های درمانی این بیماری را ذکر نموده ایم.

🟣 درمان‌ های جراحی ممکن است باعث عوارض مانند خونریزی، عفونت، یا مشکلات گوارشی شوند.

🟣 پرتودرمانی ممکن است به دلیل تأثیر بر سلول‌های سالم نزدیک به منطقه درمانی، عوارض ناخواسته‌ای مانند خستگی، تحریک پوست، و مشکلات گوارشی ایجاد کند.

🟣 شیمی درمانی ممکن است با عوارض مانند سستی عضلات، تهوع، کاهش اشتها، و افت سطح خونهای سفید منجر به کاهش ایمنی بدن شود.

بهترین روش درمان سرطان روده چیست؟

انتخاب و معرفی بهترین درمان برای سرطان روده به عوامل متعددی بستگی دارد و باید توسط تیم درمانی متخصص تعیین گردد. در مراحل ابتدایی، جراحی برای برداشتن تومور و بافت‌های اطراف ممکن است بهترین گزینه باشد. اگر سرطان در مراحل پیشرفته‌ تر باشد، ترکیبی از جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی ممکن است به کار گرفته شود. تصمیم نهایی بر اساس نوع سرطان، مرحله بیماری، و وضعیت کلینیکی فرد باید با مشاوره و هماهنگی با بهترین متخصص گوارش در تهران گرفته شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *