Search
Close this search box.
خانم باردار

اهمیت تغذیه در دوران بارداری

دوران بارداری برای بسیاری از خانم ها دوران مهمی محسوب می شود که با مشکلات گوارشی و یا التهابات معده و روده همراه است . ممکن است این آسیب ها در اثر مصرف برخی داروها بروز نماید . تغذیه دوران بارداری بسیار مهم است و با داشتن رژیم غذایی اصولی و کامل می توان بسیاری از مشکلات گوارشی را تحت کنترل و درمان در آورد.

در مطلبی که توسط دکتر رکسانا عباسی فواید تغذیه مناسب در دوران بارداری را خاطر نشان خواهیم کرد .بد نیست بدانید که جزو اولین وظایف یک مادر حتی قبل از شروع دوران بارداری و در طی بارداری حفظ سلامت عمومی بدن و تامین نیازها و حفظ سلامت جنین می باشد نقش تغذیه در دوران بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است که باعث می شود سلامت جنین تضمین شود.

خانم باردار

اهمیت تغذیه در دوران بارداری

برقراری وزن متعادل برای مادر و جنین از مواردی است که باید به طور دقیق لحاظ شود، بروز مشکلات گوارشی در دوران بارداری ممکن است فرد را دچار اختلالاتی برای مصرف انواع مواد غذایی در این دوره بنماید، باید به این مهم اهمیت داده شود تا نوزاد در زمان تولد با تقویت کامل مغز با کاهش برخی از بیماری ها مانند نقص لوله عصبی همراه باشد و خطری او را تهدید نکند . مصرف مکمل هایی که در دوره بارداری توسط متخصص تجویز می شود و یا داروهایی که برای کنترل اختلالات گوارشی لحاظ می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تغذیه مناسب در دوران بارداری

رعایت موارد و نکات دارویی و تغذیه ای باعث می شود که مادر به بیماری هایی مانند کم خونی دیابت بارداری مسمومیت بارداری یا پر اکلامپسی و غیره مبتلا نشود و ریسک ابتلا به بیماری های گوارشی نیز در ایشان کاهش یابد. همچنین داشتن تغذیه مناسب با شرایط بارداری می تواند از حالت تهوع صبحگاهی خستگی دوران بارداری و یبوست جلوگیری نماید. امروزه نیز برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در بارداری نیز باید نکاتی که متخصص به ایشان یاد آوری می نمایند را لحاظ نمایند، کرونا که امروزه شیوع یافته است اطلاعاتی از نقش تغذیه در جلوگیری از آن و البته مراقبت هایی  که در خصوص مادران باردار و ویروس کرونا می باشد را انجام دهید .

افزایش وزن جنین باید تحت کنترل و بدون ایجاد اضافه وزن غیر معمول برای مادر باشد. تغذیه صحیح و اضافه وزن ایده آل در دوران بارداری، باعث می شود که پس از زایمان کاهش وزن سریع تری نسبت به مواردی که در رژیم غذایی مناسب برخوردار نبوده‌اند داشته باشید.

رژیم غذایی در دوران بارداری باعث میشود که از زایمان های زودرس جلوگیری شود همچنین حالات روحی مادر در شرایط ایده آل تری قرار خواهد گرفت.

بسیاری از افراد احساس می کنند که در دوران بارداری باید به اندازه دو نفر به صورت کامل تغذیه کنند و هر نوع ماده ی غذایی که تمایل به مصرف آن داشته باشد را نیز مصرف نماید این افراد همچنین، زیاد خوردن در دوران بارداری را نشانه سلامتی می دانند.

در ادامه به این مادران باردار باید گفت که تفکرشان کاملا اشتباه است و نیازی به مصرف غذا به اندازه دو نفر نیست، شما باید با توجه به نیاز بدنتان کالری روزانه دریافت نمایید و همینطور از تمامی گروه های غذایی تغذیه کنید تا هم خودتان و هم جنین از آن استفاده نمایند .

یکی از مهم ترین دلایل زنان باردار به، دیابت بارداری فشارخون و چاقی مصرف بیش از اندازه مواد غذایی پر کالری و دریافت کالری غیر ضروری در طول روز می باشد ، در نظر داشته باشید که تغذیه باید به گونه ای باشد که به خوبی نیازهای بدن را در طول دوران بارداری تامین نماید.

ضرورت رژیم بارداری

افرادی که دارای اضافه وزن میباشند و یا در سنین کمتر از ۱۹ سال قرار دارند حتماً باید از رژیم بارداری استفاده کنند ، بدین منظور نیاز است تا به متخصص تغذیه مراجعه نمایید .همچنین در حاملگی هایی که دوقلو یا چندقلویی هستند نیاز حتمی به دریافت رژیم دوران بارداری می باشد.

افرادی که دارای رژیم گیاهخواری هستند باید از مشاوره پزشک استفاده نمایند.

مواد غذایی ضروری در دوران بارداری

به طور کلی در طول روز باید از تمامی گروه های غذایی استفاده نمایید.

  • رژیم غذایی شما باید شامل نان غلات و برنج باشد.
  • همچنین میوه ها و سبزیجات در طول روز مصرف بشود
  • در وعده های غذایی از شیر ماست و پنیر بهره بگیرید
  • در دوران بارداری مصرف گوشت قرمز و سفید و انواع ماهی ها مد نظر قرار بگیرد
  • همچنین مصرف حبوبات و دانه ها و تخم مرغ توصیه می شود
  • به میزان لازم باید از چربی‌ها و روغن‌ها و قندها استفاده نمایید

کالری دریافتی برای جنین

میزان دریافت کالری روزانه در سه‌ماه‌ی اول بارداری 150 کیلوکالری و از ابتدای سه‌ماهه‌ی دوم تا انتهای بارداری روزانه 350 کیلوکالری بیشتر از میزان کالری مورد نیاز مادر در قبل از بارداری باید باشد.

مصرف مکمل ها و ویتامین ها در دوران بارداری

در طول دوران بارداری نیاز است تا از انواع ویتامین ها و مواد معدنی استفاده نمایید اهمیت این مسئله برای سلامت مادر و جنین می باشد به همین دلیل ممکن است پیش از شروع بارداری و در حین دوران بارداری استفاده از مولتی ویتامین ها برای شما توصیه گردد دلایل مصرف مولتی ویتامین به زنان باردار به دلایل زیر می باشد:

  • عدم تعادل و تنوع کافی در رژیم غذایی روزانه؛
  • بارداری‌های بدون فاصله و کاهش ذخایر؛
  • وضعیت نامناسب اقتصادی و به طبع آن دریافت ناکافی ویتامین‌ها؛
  • بارداری دوقلویی یا چندقلویی؛
  • گیاه‌خواران؛
  • افراد سیگاری؛
  • برخی از بیماری‌های خاص با توصیه‌ی پزشک؛
  • همزمان با مصرف برخی داروهای خاص؛
  • برخی از مشکلات بارداری مانند تهوع و استفراغ بارداری.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *