Search
Close this search box.
عکس قند خون

کنترل قند خون

قند خون در بدن به کمک هورمونی به نام انسولین کنترل می شود. تنظیم قند خون در افرادی که دچار دیابت هستند دچار اختلال شده و در واقع انسولین به مقدار کافی در بدن افراد دیابتی تولید نمی شود و یا ممکن است که سلول های بدنشان نسبت به این هورمون مقاوم شده باشد. در چنین شرایطی کنترل قندخون بالا کار دشواری است و نیاز است که با مراجعه به پزشک مربوطه اقدامات لازم برای کنترل و درمان آن مد نظر قرار بگیرد. دقت داشته باشید که قند خون نرمال برای افراد بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در هر دسی لیتر می باشد.

در این مطلب که توسط دکتر رکسانا عباسی ارائه شده، قصد داریم تا شما را با روش های مناسب برای کنترل قند خون آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

عوارض قند خون بالا

افرادی که از دیابت رنج می برند باید روش‌هایی برای کنترل آن در اختیار داشته باشند، تا اینکه از عوارض ناخوشایند و ناراحت کننده آن جلوگیری نمایند. عدم کنترل قند خون بالا و یا پایین در طولانی مدت، فرد را دچار بیماری های مختلفی می نماید . همچنین ممکن است که اثرات غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد عوارض دیابت ممکن است بلند مدت و یا کوتاه مدت باشد.

عوارض دیابت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نابینایی

اگر قند خون تحت کنترل نباشد اثرات مخربی روی عروق شبکه چشم ایجاد خواهد نمود و به مرور زمان باعث تاری دید و نابینایی در فرد می شود.

آسیب کلیوی

یکی دیگر از عارضه های موقتی در افراد دیابتی رسیدن آسیب به کلیه ها می باشد ، کلیه ها نیز در صورت بالا بودن قند خون، آسیب دیده و دیالیز را به دنبال خواهد داشت. از این رو توصیه می شود که حتما کنترل دیابت را جدی بگیرید.

پای دیابتی

بهبودی زخم دیابتی بسیار سخت و دشوار خواهد بود ، به خصوص اگر که بیمار انسولین مصرف نماید و در گرید های شدید این بیماری قرار گرفته باشد ، عدم کنترل قند خون و عدم مراقبت صحیح از پاها، موجب ایجاد زخم هایی در پا می شود. این زخم ها می تواند به از کار افتادگی و قطع پاها منجر شود. علاوه بر کنترل قند، هر روز پاهای خود را معاینه نمایید و کفش مناسب بپوشید و از افزایش قند خون جلوگیری نمایید.

بیماری های قلبی و عروقی

همانطور که میدانید قلب ارتباط مستقیمی با خون دارد و اگر دیابت کنترل نشود، احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و فشار خون را افزیش می دهد.

عوارض عصبی

اعصاب حسی و حرکتی اندامها مخصوصاً پاها در اثر قند خون بالا دچار آسیب می شوند که معمولاً به صورت بی حسی و گز گز کف پا خود را نشان می دهد. از دیگر عوارض عصبی، می توان به ناتوانی جنسی در آقایان اشاره کرد.

عفونت لثه و دندان

افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر عفونت لثه ها و پوسیدگی و لق شدن دندان ها هستند. لذا توصیه می شود بهداشت دهان و دندان را دقیقاً رعایت کنید

روش های کنترل قند خون

عکس غذا

دیابت که در واقع یک اپیدمی جهانی شناخته می‌شود، برای کنترل آن در وهله اول نیاز به تغییر سبک زندگی دارید. باید مدیریت خوبی در رابطه با خوردن خوابیدن و فعالیت های خود داشته باشید، همچنین باید استرس و نگرانی های روزمره را از خود دور کنید تا بتوانید نسبت به درمان و کنترل این بیماری موفق شوید . می توانید مشاوره های لازم را از بهترین متخصص گوارش دریافت نمایید.

یکی از راهکارهایی که به شما پیشنهاد می شود کاهش و یا حذف کربوهیدرات های اضافی می باشد. همان طور که می دانید قند موجود در کربوهیدرات بسیار زیاد است و کربوهیدرات ها برای حذف شدن ابتدا به قند تبدیل می شوند، از این رو فردی که مقدار زیادی کربوهیدرات مصرف می کند، دچار افزایش قند خون و افزایش وزن می گردد. توصیه می شود که از این ماده غذایی که دارای گلیسیمیک بالایی می باشد، پرهیز نمایید. اگر رژیم غذایی شما دارای ۱۰ درصد کربوهیدرات به صورت روزانه باشد این رژیم مفید و مناسب است همچنین از بروز بیماری هایی مانند زخم معده و یا بیماری التهاب روده نیز جلوگیری می کند و مانع از بروز یبوست خواهد شد . می توانید در رژیم غذایی خود از برنج قهوه ای و یا گندم سیاه استفاده کنید.

همچنین سبد غذایی شما باید دارای چربی های مفید مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، آووکادو و ماهی تشکیل شده باشد. چربی های سالم که چربی های مفید برای بدن از اسیدهای چرب امگا ۳ را تامین می نماید و باعث می شود که شما برای مدت طولانی احساس سیری داشته باشید. از مزایای دیگر این چربی ها کمک به حفظ سلامت قلب می باشد.

شما باید بعد های غذایی خود را کنترل کنید، چراکه خوردن غذاهای بیشتر باعث بالا رفتن قند می شود. برای مدیریت غذای مصرفی وعده های غذایی را افزایش دهید و مقدار آن را کم کنید آرام غذا بخورید و سعی کنید که از سبزیجات تازه و میوه های بدون قند استفاده کنید، تا احساس سیری بیشتری در طول روز داشته باشید.

داشتن رژیم غذایی با فیبر بالا باعث می شود که شما قند کمتری را جذب کنید. فیبرها به شما کمک می کنند که احساس گرسنگی در طول روز نداشته باشید، مصرف خوراکی هایی مانند میوه ها و سبزیجات لوبیا و انواع غلات سبوس دار کمک بزرگی در دریافت فیبر بیشتر به شما می نماید.

ورزش کنید و مقداری از وزن خود را کم کنید. اگر چربی اطراف شکم شما کمتر باشد، میزان کالری که در طول روز به آن نیاز خواهید داشت نیز کاهش می یابد. از این رو کنترل مناسبی روی بالا رفتن قند خون خواهید داشت. فعالیت های ورزشی نیز از حساسیت های انسولین در بدن به طور چشم گیری می کاهد؛ افرادی که ورزش می کنند موفق شده اند که دفع گلوکز بیشتری برای کنترل دیابت در بدن داشته باشند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *