بهترین روش ها برای درمان فوری اسهال

اسهال بیماری است که با احتساب آب و تجمع مایعات در مدفوع همراه است که در نهایت منجر به زیاد شدن دفعات مدفوع خواهد شد. در این عارضه مدفوع شل و روان است و البته با تغییراتی در احوالات بیمار همراه خواهد بود. در بسیاری از موارد اسهال با دیگر بیماری ها اشتباه گرفته می شود و برای تشخیص دقیق بیماری افراد باید یه متخصص گوارش مراجعه کنند.اسهال خود می تواند بیشتراوقات علائم بیماری دیگر باشد.

از مشکلاتی که اسهال برای فرد ایجاد می نماید موارد زیر را می توان نام برد :

• عدم توانایی در نگهداری مدفوع
  • بی اختیاری موقتی در دفع مدفوع
  • احساس بی حالی و سرگیجه
  • اجابت مزاج فوری بعد از خوردن غذا
  • عدم تخلیه کامل مدفوع در زمان اجابت مزاج و دوباره بعد از اجابت مزاج احساس نیاز به دفع مدفوع را دارد که این عمل با دوباره مراجعه کردن به سرویس بهداشتی سخت تر انجام می شود.

انواع اسهال

اسهال ها انواع مختلفی دارند و ممکن است که بسیار ضعیف و یا حاد باشد، اسهالی که شدید و مزمن باشد با عوارض بسیاری همراه است که باعث می شود فرد در انجام فعالیت های روزمره دچار اختلال شود، اسهال هایمزمن به شکل های زیر بروز می نمایند:

این نوع اسهال که حاد و بسیار شدید است ممکن است تا یک هفته طول بکشد. در صورت عدم درمان به موقع اسهال حاد ممکن است که این نوع بیماری تا سه هفته ادامه پیدا کند . برخی اوقات فرد با دچار شدن به اسها ل مزمن از انجام فعالیت های روزانه خود باز می ماند.

تشخیص میزان بیماری و البته نوع درمان برای اسهال مزمین با تشخیص و تجویز متخصص گوارش امکان پذیر است، زیرا متخصص  گوارش با  انجام آزمایش ها و بررسی آنها ، روش درمانی متفاوتی را ارائه خواهد داد.

علت ابتلا به اسهال چیست ؟

معمولا با ورود برخی از ویرو س ها و عفونت ها به روده بیماری اسهال بروز می کند، که باعث می شود افراد کودک و یا بزرگسال دچار این اختلال به صورت موقت یا پایدار شوند. از عوارض عفونی شدن سیستم گوارشی و بروز اسهال در اثر عفونت های ویروسی  معمولا مدفوع شل،دل درد،اندکی تب را می توان خاطر نشان کرد. اسهال با عفونت های ویروسی معمولا به مدت سه تا هفت روز نمایان می شود و با مراقبت های لازم از جانب فرد بهبودی حاصل خواهد شد. از عفونت های ویروسی که باعث بروز اسهال در بدن می شود ،  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عفونت‌ها ناشی از ویروس آدنوویروس
  • نورو ویروس‌ها که با ورود به معده و روده ، سبب بروز التهابات شدید در این ناحیه می شوند.این ویروس یکی از شایع ترین علت های مبتلا به اسهال در افراد بالغ و کودکان در محیط های عمومی است.
  • روتاویروس که از دلایل شایع بروز اسهال در نوزادان است.

عفونت های باکتریایی در اثر خوردن و یا مصرف مایعات آلوده وارد بدن می شوند و فرد را به سرعت دچار التهاب و مشکلات روده ای می نمایند. علائم این عفونت ها به مراتب شدید تر است که می توان به تب شدید،استفراغ ،دل پیچه های آزاردهنده اشاره کرد و تعداد دفعات مدفوع نیز بالاتر است.

• آب های آلوده حاوی انگل ها یکی از مهم ترین عوامل برای ابتلای افراد به اسهال است، از انگل هایی که باعث عفونت دستگاه گوارش می شوند معمولا  ژیاردیا لامبلیا ،هیستولیتیکا  و کریپتوس‌پوریدیوم را می توان نام برد.
  • مخاط و چرک و خون در مدفوع دیده شود .این عفونت به صورت جمعیتی همه ی افراد در ارتباط با یکدیگر را تحت شعاع قرار می دهد.
  • بیماری های دستگاه گوارش مانند التهاب روده و کولیت ،بیماری سلیاک و سندرم روده IBS از علت های مبتلا شدن به اسهال است.

تشخیص اسهال

با معاینه فیزیکی و پرس و جو از احوالات بیمار تشخیص این بیماری توسط متخصص گوارش ساده است، اما برای تشخیص علت و میزان شدت آن نیزا به انجام آزمایشاتی دارد که باید فورا انجام و مورد بررسی قرار بگیرد. البته انجام آزمایشات نیز بسته به روزهای ابتلای افراد به این بیماری متفاوت است. معمولا متخصص گوارش برای افرادی که به غیر ازاسهال مشکل دیگری ندارند  آزمایش خاصی دستور نمی دهد.در مواردی همچون تب بالا به همراه اسهال،دیده شدن خون در مدفوع،افرادی که دارای بیماری های مزمن گوارشی هستند آزمایش نمونه گیری از مدفوع یا همان کشت مدفوع را تجویز می کند.تا متخصص مطمئن شود که در مدفوع باکتری و یا انگل خاصی وجود ندارد.

علاوه بر آزمایش کشت مدفوع ممکن است آزمایش های زیر برای بیمار ضرورت داشته باشد.

• آزمایش خون برای کسانی که دارای بیماری های دیگری هستند لازم می باشد.
  • کولونوسکوپی برای دیدن و بررسی روده بزرگ انجام می گیرد تا در صورتی که در روده بزرگ عفونت و یا ناهنجاری جدید اتفاق افتاده باشد علت اسهال بررسی شود.
  • آزمایش هایی مانند پرتو نگاری و سی تی اسکن در مواردی که اسهال شدید و طولانی مدت بوده است می تواند در تشخیص علت اسهال بیمار کمک کند.

درمان اسهال

درمان برای اسهال با توجه به شرایط افراد روش های مختلفی دارد، که البته تشخیص دارو و نوع درمان برای درمان فوری اسهال از مهم ترین مواردی است که باید توسط متخصص گوارش لحاظ شود ، در مرحله اولیه دارو درمانی با روش های ساده تجویز می شود و البته پزشک توصیه کند در خانه بسیاری از موارد را رعایت کنند تا بتوانند این بیماری را کنترل کنند.

درمان دارویی

مصرف مایعات در ابتدای درمان باید بالا برود، در زمان ابتلا به اسهال حجم زیادی از مایعات بدن کم می شود که باید با مصرف مایعات فراوان در طول روز آن را جبران نمود.معمولا اولین درمان دارویی برای رفع کم آبی بدن، مصرف سرم های حاوی الکترولیت ها و مایعات است . معمولا بعد از تزریق این گونه سرم ها فرد سریعا بهبود پیدا می کند.

داروهای ضد اسهالی هم وجود دارد که به کنترل و درمان فوری آن کمک می کند :

از داروهای مهم و مورد مصرف برای کنترل و درمان اسهال می توان به لوپرامید، ساب‌سالیسیلات بیسموت و مشتقات اشاره نمود. معرفی این داروها به منظور اطلاع رسانی به شما گفته شده است و شما به هیچ عنوان نباید به صورت خود سرانه از این دسته از داروها استفاده کنید. نکته مهمی که در رابطه با مصرف داروهای ضد اسهال وجود دارد عدم مصرف خودسرانه و بدون مراجعه به پزشک است که در برخی از موارد ممکن است آسیب های وارد شده را تشدید و یا با عوارض مخربی برای بیمار همراه باشد. این احتمال وجود دارد که این داروها برای برطرف کردن اسهال مفید واقع شوند اما در کنار آن برای گروهی از افراد با بیماری دیگر مجار نباشد و یا عوارضی را به دنبال داشته باشد.

در مواردی که بیمار با اسهال آب زیادی از بدن خود را از دست داده باشد متخصص گوارش بیمار را برای مراقبت های دقیق در بیمارستان بستری می کند تا تحت نظر بوده و به مقدار لازم از سرم ها مایعات را دریافت کند.