علل و روش های درمان سوزش معده

برخی افراد دچار سوزش معده می شوند که ناشی از چندین علت پاتولوژیک است. علل اسیدی مزمن چیست و راه های درمان آن چیست؟

سوزش معده نه تنها برای یکی دو روز، بلکه علائم آن پس از خوردن غذاهای مختلف ظاهر می شود، سپس چند روز از بین می رود و پس از آن دوباره عود می کند. به این می گویند اسیدیته مزمن که برخی افراد را مبتلا می کند، بنابراین مهم ترین علل مزمن شدن سوزش معده چیست؟

علل سوزش معده

علل زیادی وجود دارد که منجر به اسیدیته می شود در نهایت تشخیص این عارضه توسط بهترین متخصص گوارش انجام می شود . مهم ترین و معروف ترین علل سوزش معده مزمن به شرح زیر است

بیماری ریفلاکس معده به مری

این بیماری زمانی اتفاق می ‌افتد که اجزای اسیدی معده به سمت پایین مری که لوله ‌ای است که غذا و نوشیدنی را حمل می‌ کند، برمی‌ گردد و باعث التهاب پوشش مری، درد در قسمت پایین قفسه سینه و سوزش سر دل می ‌شود.

ازوفاژیت بارت

زمانی که رفلاکس اتفاق می افتد ماهیت بافت های لوله ای که مری و دهان را به هم وصل می کند، تغییر می کند که به آن بیماری بارت می گویند. این مشکل سلامتی با احتمال ابتلا به سرطان مری مرتبط است و بنابراین باید معاینات و درمان مشکل انجام شود.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری معده

گاستروانتریت نیز نامیده  می شود و یکی از دلایل اصلی سوزش معده مزمن است.

عادات بهداشتی غلط

برخی از عادات غلط سلامتی شانس ابتلا به اسیدیته را افزایش می دهد، مانند خوردن غذاهای چرب و سرشار از چربی های ناسالم که منجر به چاقی می شود. همچنین سیگار کشیدن، نوشیدن مقدار زیادی مواد محرک و آب گازدار و خوابیدن مستقیم بعد از غذا می تواند باعث اسیدیته شود.

خوردن غذاهایی که باعث ورم معده می شوند؛ مانند غذاهای شور و همچنین غذاهای تند.

عکس و متن متحرک

عوارض سوزش معده چیست؟

برخی از عوارض ممکن است به دلیل سوزش سر دل رخ دهد. اگر سوزش معده یا GERD نادیده گرفته شود، تحریک و التهاب مکرر مری ممکن است منجر به زخم ‌هایی شود که می ‌توان آن ‌ها را به عنوان مناطق کوچک تجزیه بافت توصیف کرد. این زخم ها همچنین می توانند باعث خونریزی داخلی شوند در مطلبی دیگر راجب زخم معده نیز مطالبی ارائه شده است. علاوه بر این، تغییراتی در نوع سلول ‌های پوشاننده مری رخ می ‌دهد و باعث ایجاد بیماری به نام مری بارت می ‌شود که با افزایش خطر ابتلا به سرطان مری مرتبط است.

سوزش معده طولانی مدت نیز می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. اگر در حفظ زندگی روزمره خود با مشکل مواجه هستید یا اگر فعالیت های معمول شما به دلیل سوزش سر دل محدود شده است، باید برای گزینه های درمانی به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از اسیدیته مزمن

سوزش معده

برخی از روش ها به پیشگیری از این علل اسیدیته مزمن کمک می کنند، از جمله:

• وضعیت صحیح خوابیدن: به طوری که سر با قرار دادن بالش زیر سر از بدن بلند شود، ترجیحا نیمی از کل قسمت بالایی بدن بالا باشد، نه فقط سر.
  • از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که باعث افزایش اسیدیته می شوند: مانند غذاهای شور، قندها و غذاهای تند، علاوه بر نوشیدنی های کافئین دار و همچنین غذاهای چرب حاوی چربی های ناسالم خودداری کنید. بهتر است از مصرف مواد غذایی که باعث ایجاد اسیدیته در شما می شود، خودداری کنید.
  • پرهیز از مصرف دخانیات: یکی از دلایل اصلی اسیدی شدن مکرر آن است و بنابراین بهتر است از آن دوری کنید.
  • نخوابیدن بعد از غذا خوردن: دو ساعت صبر کردن قبل از خواب احتمال اسیدیته شدن را کاهش می دهد. توصیه می شود هنگام عصر از مصرف غذاهای چرب و پرچرب پرهیز کنید.
  • آهسته غذا بخورید: برای خوردن غذا نباید عجله کنید؛ زیرا باعث اسیدی شدن، درد معده و مشکل در هضم می شود، زیرا یکی از دلایل اسیدی مزمن است. همچنین باعث می شود که سریع احساس سیری نکنید و در نتیجه مقدار بیشتری غذا بخورید که باعث افزایش احتمال چاقی و افزایش وزن می شود.
  • حفظ وزن: با خوردن غذای سالم و ورزش، زیرا افزایش وزن یکی از عوامل اصلی سوزش معده است.
  • آب زیاد بنوشید: حتما دو لیوان آب در صبح بنوشید، زیرا به کنترل سطح اسیدیته در معده کمک می کند.

روش های درمان سوزش معده

درمان اسیدیته مزمن را می توان به درمان های طبی و طبیعی تقسیم کرد که به شرح زیر است:

درمان پزشکی از طریق برخی روش ها انجام می شود که عبارتند از:

• مصرف برخی داروها: که با آرام کردن معده به کاهش اسیدیته و درد ناشی از آن کمک می کند.
  • آندوسکوپی معده: در صورتی که اسیدیته حتی پس از مصرف داروها ادامه پیدا کند، پزشک ممکن است برای یافتن علت اصلی این اسیدیته و در نتیجه تسهیل درمان، به انجام آندوسکوپی متوسل شود.

در اینجا گروهی از دستور العمل های طبیعی برای درمان اسیدیته آورده شده است:

• نعنا: برای رفع اسیدیته، توصیه می شود مقداری برگ نعناع پخته شده را بجوید و یا می توان آن را با عرق نعنا جایگزین کرد.
  • شیر: می‌توانید بعد از خوردن ماست، یک لیوان شیر بنوشید تا احتمال ایجاد عوامل اسیدی مزمن را کاهش دهید.
  • زنجبیل: ادویه ای است که طعم خاصی به غذا می بخشد و ترشی را درمان می کند، بنابراین افزودن آن به غذاهای مختلف توصیه می شود.
  • انیسون و عسل: یکی از نوشیدنی ‌های مؤثر در درمان ترشی، آب جوشیده به دانه ‌های بادیان و عسل اضافه می ‌شود و آن را گرم مصرف می ‌کنند.
  • آلوئه ورا: همچنین یکی از درمان هایی که در رفع اسیدیته نتیجه بسیار خوبی می دهد و آن نوشیدن آب آلوئه ورا است.

سوزش معده دردی است همراه با سوزش در ناحیه سینه درست پشت قفسه سینه که این درد اغلب در زمان دراز کشیدن یا خم شدن بیشتر می‌شود. سوزش سر دل یا سوزش معده احساس درد ناخوشایندی است که در بالای معده احساس می‌کنید. محتویات اسیدی معده به سمت بالا حرکت می‌کنند و رفلکس اسید را ایجاد می‌کنند و همین باعث سوزش معده یا سوزش سر دل می‌شود.

سوزش معده یکی از مسائلی است که بسیاری از افراد بدون هیچ خطر مشخص با آن مواجه می‌شوند. اغلب افراد می‌توانند ناراحتی‌های مربوط به سوزش سر معده را با ایجاد تغییرات در سبک زندگی و استفاده از داروهای قابل تهیه از داروخانه‌ها کنترل کنند. به‌هرحال درصورتی‌که این سوزش ادامه داشته باشد یا به‌صورت یک مسئله عادی روزمره درآید، می‌تواند نشانه‌ای از ایجاد مشکلات جدی‌تر برای فرد باشد که نیازمند مراقبت‌های پزشکی است.