Search
Close this search box.
تاثیر کرونا بر ریه انسان

تاثیر کرونا بر ریه مبتلایان

همان‌طور که عفونت وارد مجرای تنفسی می‌شود، سیستم ایمنی بدن به مقابله با آن می‌پردازد.  ریه‌ها و راه‌های هوایی بیمار متورم و ملتهب می‌شوند. این عارضه می تواند در یک قسمت از ریه بیمار شروع شود و گسترش یابد. حدود ۸۰ درصد از افرادی که COVID-19 دارند علائم خفیف تا متوسط ​​را تجربه می‌کنند. مواردی که افراد تجربه می‌کنند عبارت‌اند از سرفه خشک، گلودرد یا تب. هم‌چنین بر اثر ویروس کرونا برخی از افرادی که به ذات الریه مبتلا می‌شوند، یک عفونت ریه که در آن آلوئول‌ها ملتهب هستند. پزشکان می‌توانند علائم التهاب تنفسی را در عکس قفسه سینه یا سی تی اسکن ببینند. در CT قفسه سینه، آن‌ها ممکن است چیزی را ببینند که آن را «کدورت شیشه مات» می‌نامند، زیرا شبیه شیشه مات است. 

تاثیر کرونا بر ریه انسان

آسیب های ریوی ویروس کووید ۱۹

 کرونا ویروس به شدت مسری است که بسیار قوی بوده و باعث می‌شود که علائم و آسیب‌های بسیاری در اندام‌های مختلف ایجاد نماید تاثیرات کرونا بر دستگاه گوارش بسیار شایع است. با ورود کرونا ویروس به بدن کرونا به اندام‌های داخلی از جمله ریه قلب و روده‌ها متصل شده و با تکثیر خود در این اندام‌ها آسیب بسیاری به آن وارد و عضو درگیر را دچار اختلال می‌نماید. این ویروس همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و سلول های بیشتری را در عضو آسیب دیده آلوده می‌کند به طور مثال ورم معده و یا زخم معده بعد از کرونا در افراد بسیاری ایجاد شد. با ورود کرونا ویروس به ریه ها و تکثیر سلول‌های خود ریه را به مرحله ای می‌رساند که آسیب شدید و درمان را دشوار می‌نماید. در برخی از موارد ویروس کرونا هم‌زمان به چند اندام اصلی بدن حمله کرده و باعث می شود که نارسایی در اندام‌ها ایجاد شود. حدود 14 درصد از موارد COVID-19 شدید هستند و عفونتی ایجاد می‌کنند که هر دو ریه بیمار را درگیر و بیماری را تشدید می‌کنند. همان‌طور که تورم بدتر می‌شود، ریه‌های بیماران پر از مایع می‌شود. هم‌چنین ممکن است افراد پنومونی جدی‌تری تجربه کنند، به‌طوری که کیسه‌های هوایی مملو از مخاط، مایع و سایر سلول‌هایی می‌شوند که سعی در مبارزه با عفونت دارند. این امر می‌تواند دریافت اکسیژن را برای بدن شما سخت تر کند همچنین ممکن است مشکل تنفسی ایجاد کند یا فرد احساس تنگی نفس کند. هم‌چنین می تواند منجر به تنفس سریع شود. اگر پزشک از قفسه سینه بیمار سی تی اسکن بگیرد، لکه‌های مات در ریه‌ها به نظر می‌رسد که شروع به اتصال به یکدیگر می‌کنند.

 عوارض ابتلا به COVID-19

 ممکن است بعد از ابتلا به ذات الریه احساس بهتری داشته باشید، هم‌چنین ممکن است برای مدتی بیشتر از حد معمول احساس خستگی داشته باشید و یا متوجه شوید که نمی‌توانید مانند گذشته ورزش کنید و انجام فعالیت های روزمره شما با مشکل مواجه شود. برخی از افراد حتی پس از بهبودی از COVID-19 سرفه داشتند. پزشکان هنوز در حال بررسی هستند که آیا این اثرات دائمی هستند یا ممکن است در طول زمان بهبود پیدا کنند. حتی تعداد کمی از افراد به دلیل آسیب شدید بافتی ناشی از COVID-19 به پیوند ریه نیاز داشته‌اند.

در ذات‌الریه بعد از کرونا، ریه‌ها به شدت ملتهب می‌شوند و مایع فراوانی در آنها تجمع پیدا می‌کندوجود این مایعات اضافی باعث بروز اختلالات در تنفس می شود و در برخی از افراد، مشکلات تنفسی می‌توانند به حدی شدید شوند که نیاز به درمان در بیمارستان با اکسیژن یا حتی دستگاه تنفس مصنوعی ایجاد شود.

در برخی از مبتلایان به کرونا ممکن است بخش کوچکی از ریه درگیر شود اما ذات‌الریه‌ای که کووید ۱۹ ایجاد می‌کند هر دو ریه را درگیر کرده و علائم شدیدی از التهاب و تنگی نفس را بروز می نماید. در مبتلایان به مشکلات ریوی کیسه‌های هوا که درون ریه‌ها قرار دارند، با مایعات پر می‌شوند، در نتیجه توانایی آنها در گرفتن اکسیژن را محدود می‌کنند و باعث تنگی نفس، سرفه و سایر علائم می‌شوند.

آیا ریه آسیب دیده مبتلایان به طور کامل بهبود می یابد؟

اکثر بیماران مبتلا به کرونا که دچار آسیب های ریوی می شوند بعد از پایان دوره ی آن بهبود می یابند زیرا بافت ریه به گونه ای است که آسیب های وارد شده را جبران و بازسازی می نماید در واقع بعد از ابتلا به کرونا و درگیری ریه ، آسیب دائمی ریه ها را تهدید نمی کند . اما ذات‌الریه‌‌ی کووید ۱۹ نسبت به سایر مشکلات دیگر می‌تواند شدید باشد. حتی پس از گذشت بیماری، آسیب ریه‌ها ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شود که بهبود آن می‌تواند ماه‌ها به طول بیانجامد.مصرف داروهای مورد تجویز و اصلاح سبک زندگی کمک می کند که بافت آسیب دیده زودتر بهبود یابد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *