Search
Close this search box.
پسر در حال سیگار کشیدن

اثرات سیگار و قلیان بر دستگاه گوارش

سیگار روشن

آیا می دانستید کشیدن روزانه تنها یک نخ سیگار می تواند باعث مشکلات گوارشی سوزش معده گرفتگی سینوس ها اختلال در فشار خون و بسیاری از مشکلات دیگر شود .

کشیدن سیگار باعث انواع بیماری های تهدید کننده زندگی مانند سرطان ریه ، آمفیزم و بیماری های قلبی می شود. استنشاق دود سیگار باعث ایجاد تغییرات در تمام نقاط بدن از جمله دستگاه گوارش می شود . این واقعیت می تواند عواقب جدی بر سلامت داشته باشد زیرا سیستم گوارش غذاها را به مواد مغذی مورد نیاز بدن تبدیل می کند و سیگار کشیدن بر عملکرد صحیح آن تأثیر می گذارد .در این مطلب تاثیر سیگار بر گوارش را بررسی می نماییم .

سیگار کشیدن اثرات مضر بر تمام قسمت های دستگاه گوارش دارد و باعث اختلالات شایع مانند سوزش سر دل و زخم معده می شود . زخم در معده و اثنی اشر در افراد سیگاری بسیار بیشتر از افراد غیر سیگاری می باشد .

در ادامه مشکلات و اختلالاتی کشیدن سیگار برای سلامت بدن شما ایجاد می کند را بیان می کنیم .

تاثیر سیگار بر رفلاکس معده

سوزش سر دل زمانی اتفاق می افتد که آب اسیدی معده به مری پاشیده شود. به طور معمول ، یک دریچه عضلانی در انتهای پایین مری ، اسفنکتر تحتانی مری محلول اسیدی را در معده و خارج از مری نگه می دارد . سیگار کشیدن قدرت این دریچه را کاهش می دهد و در نتیجه اجازه می دهد اسیدهای معده رفلاکس کنند.

سیگار و زخم معده

زخم معده یک زخم باز در دیواره معده یا اثنی عشر ، اولین قسمت روده کوچک است. استعمال دخانیات میزان مقاومت معده را در برابر باکتری ها کاهش میدهد و همچنین باعث تضعیف معده می شود . مطالعات نشان می دهد که سیگار و قلیان کشیدن مداوم می تواند میزان ترشح اسید معده را افزایش دهد و علائم آن را تشدید کند .

در کشورمان ایران شیوع زخم معده در میان زنان 30 درصد و در میان مردان 60 درصد می باشد و محققان علت ابتلای بیشتر مردان به این بیماری را مصرف بیشتر سیگار و قلیان در بین آقایان اعلام کرده اند.

عکس معده

سیگار و بیماری کرون

بیماری کرون باعث التهاب در لایه داخلی روده می شود. این بیماری که باعث درد و اسهال می شود ، می تواند در هر نقطه ای از دستگاه گوارش ایجاد شود ولی معمولاً روده کوچک را درگیر می کند . تحقیقات نشان می دهد افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری بیشتر درگیر این بیماری هستند .

برخی از نظریه ها نشان می دهد که سیگار کشیدن ممکن است دفاع روده را کاهش داده ، جریان خون در روده ها را کاهش داده یا باعث ایجاد تغییراتی در سیستم ایمنی بدن شود که منجر به التهاب و بیماری کرون می شود .

سیگار و کبد

کبد یکی از مهم ترین اعضای بدن است که وظیفه پاکسازی و سم زدایی را بر عهده دارد. کبد چرب یکی از بیماری های شایع کبد است . کبد چرب نوعی نارسایی کبد است که بر اثر رسوب مزمن چربی به وجود می آید .از عوامل ایجاد کبد چرب اضافه وزن رژیم غذایی نامناسب و پرچرب دیابت و سیگار است . استعمال دخانیات سبب ایجاد بار اضافی برای سم زدایی کبد می شود و در افراد مبتلا درمان کبد چرب را دشوار می سازد . سیگار تاثیر مستقیم بر روی گیرنده های انسلولین سلول ها می گذارد که موجب بالا رفتن مقاومت سلول ها به انسولین و افزایش میزان قند خون می شود که افزایش میزان قند خون تاثیر مستقیم بر روی بیماری کبد چرب دارد .

عوارض سیگار کشیدن ناشتا

قطعا کشیدن سیگار در هر زمان از روز مضر است ولی آیا می دانستید کشیدن سیگار در صبح و ناشتا عوارض بیشتری را در پی دارد؟ دانشمندان یافته اند که خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که در نیم ساعت اول بعد از بیدار شدن سیگار می کشند خیلی بیشتر از سایر افراد سیگاری است .

پژوهشگران بر این باورند که افرادی که بلافاصله بعد از بیدار شدن سیگار میکشند اعتیاد بیشتری به نیکوتین دارند و همین امر باعث می شود تا فرد در طول روز بیشتر در معرض دود سیگار قرار بگیرد و هر چه افراد بیشتر در معرض دود سیگار باشند مواد شیمیایی سرطان زا بیشتری وارد بدن آن ها می شود .

راهکار هایی برای ترک سیگار

پسر در حال سیگار کشیدن

همه ی ما همیشه از فواید ترک سیگار شنیده ایم . با ترک سیگار نه تنها احتمال ابتلا به سرطان به شدت کاهش میابد بلکه باعث سلامت بیشتر قلب ریه دستگاه گوارش و کبد می شود . اولین قدم برای ترک کردن سیگار به تعویق انداختن کشیدن سیگار در ابتدای روز است .

البته همه ما میدانیم که ترک کردن سیگار کار ساده ای نیست زیرا نیکوتین یک ماده اعتیاد آور می باشد اما با کمی اراده و تلاش میتوانیم در مدت زمانی کوتاه سیگار را ترک کنیم .در این خصوص میتوانید از بهترین متخصص گوارش کمک بگیرید تا با جایگزین کردن نیکوتین به ترک راحت تر سیگار شما کمک کند .

با دانستن مواردی که بعد از ترک سیگار عایدمان می شود می توانیم سریع تر به هدفمان برسیم پس با ما همراه باشید تا از اتفاقاتی که پس از ترک سیگار برای شما میافتد صحبت کنیم .

*حس چشایی و بویایی تان بهتر می شود.

* خطر ابتلا به سرطان را در خود و اطرافیانتان کاهش می دهید

*خطر احتمال زخم معده را کاهش می دهید

*ضربان قلب رفته رفته به حالت عادی خود باز می گردد

*خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق حدود 50 درصد کاهش پیدا می کند

*ریه های شما بهبود پیدا می کند و نفس گشیدن برایتان راحت تر می شود

*گردش خون بهبود پیدا می کند

*مشکلات گوارشی در شما کاهش پیدا می کند

*سوزش معده تان تسکین پیدا می کند

*وضعیت ظاهری تان بهتر می شود

*از شر بوی بد سیگار خلاص می شوید *احتمال ابتلا به بیماری کرون کاهش می یابد

مطالب مرتبط
2 Responses
  1. خیلی عالی وسازنده و اثر گذار بود .متشکرم از تهیه کننده مطلب.

  2. درود بر شما،من مشکل یبوست دارم،و هر زمان که قلیان میکشم،شکمم شروع به کار کردن میکنه،میشه لطفا دلیل این موضوع رو بهم بگین.با تشکر شما🙏🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *