Search
Close this search box.
بیماری آشالازی

بیماری آشالازی چیست؟

فلج شدن مری یکی از بیماری های نادر است که در واقع ناشی از یک اختلال نادر ایجاد می شود، آشالازی عبور غذا و مایعات از لوله بلع به معده را دشوار کرده و باعث می شود که به اعصاب مری آسیب جدی وارد شود.این بیماری در پی آسیب های وارد شده به مری ایجاد می شود که در نهایت با فلج کردن آن ادامه فعالیت های صحیح را دچار اختلال می نماید. در صورت ابتلا به آشالازی، مری به مرور زمان فلج و گشاد می‌شود و توانایی فشار دادن غذا به داخل معده را نخواهد داشت. در یان مطلب سعی داریم شما را با این بیماری عجیب آشنا کرده و روش هایی برای کنترل یا درمان آن معرفی نماییم.

بیماری آشالازی

بیماری آشالازی

در اختلال آشالازی مری نمیتواند غذای وارد شده را به معده منتقل کند، انتقال مواد غذایی و مایعات به داخل معده به سختی انجام می شود و لوله عضلانی که در این محل قرار دارد دچار تضعیف عملکرد خواهد شد.در محلی که مری شما به معده متصل می شود،یک حلقه از عضله، به نام اسفنکتر تحتانی مری (LES) وجود دارد که در اثر آسیب های عصبی و ابتلا به آشالازی این عضله دیگر شل نمی شود و توانایی عبور غذا به معده را نخواهد داشت.در حالت عادی اسفنکتر تحتانی مری در زمان عبور غذا به معده شل شده و مسیر عبور غذا را تسهیل می نماید.

علت بیماری آشالازی چیست؟

در زمان ابتلا به بیماری آشالازی عضلات مری انسان به طور طبیعی منقبض و شل نمی‌شوند عبت این عراضه هنوز مشخص نیست اما برخی از تحقیقات و نظریه ها نشان می دهد که این بیماری در واقع یک اختلال خودایمنی است که توسط ویروس ها ایجاد می شود. در واقع سیستم ایمنی بدن فرد به سلول‌های عصبی که در لایه‌های عضلانی دیواره مری و در عضله اسفنکتر است، حمله می‌کند و در نهایت عضلات ناحیه مری برای کنترل و دفاع از خود منقبض شده و روند معمول را دچار خلل می نمایند.این اتفاق باعث می شود که عضله اسفنکتر بیش از اندازه منقبض شده و راهی برای عبور مواد غذایی به معده وجود نداشته باشد به حدی که حتی عبور مایعات هم سخت و دشوار خواهد شد. البته برخی از پزشکان علت بروز این بیماری را مواردی مانند ژنتیک و یا مشکلات ارثی برشمرده اند. اما همچنان دلیل محکم و قاطعی برای بروز آن وجود ندارد.

چه افرادی دچار آشالازی می شوند؟

این بیماری معمولا در افرادی با سنین بالاتر دیده می شود و میزان شیوع آن در افراد مسن بیشتر از جوانان است اما به طور کلی میانگین ابتلای افراد به آن بین ۲۵ تا ۶۰ سال است . البته آشالازی در کودکان نیز ممکن است رخ دهد و در بین کودکان زیر ۱۶ سال، تقریبا حدود ۵٪ از آن ها ممکن است که دچار این عارضه شده و از عوارض آن رنج ببرند.

علائم بیماری آشالازی

آشالازی دارای علائمی است که به آهستگی پیشرفت می کند و تا چند ماه یا چند سال ادامه می یابد. به طور کلی افرادی که به آن مبتلا هستند دچار مشکلات زیر خواهند بود:

  • داشتن مشکل در بلع یا دیسفاژی (شایع‌ترین علامت اولیه)
  • استفراغ یا برگرداندن غذای هضم نشده
  • احساس درد شدید در ناحیه قفسه سینه
  • سوزش سردل
  • کاهش وزن بدون رژیم غذایی و یا اختیار فردی
  • سو تغذیه
  • سکسکه و باد گلو زیاد و مزمن

عوارض بیماری آشالازی

همانطور که بیان شد بیماری آشالازی باعث می‌شود که غذا به مری برگردد و سپس با تحت تاثیر قرار دادن نای که در واقع لوله تنفس است، عوارضی را به وجود می‌آورد. این بیماری که درد و ناراحتی بسیاری را برای فرد مبتلا ایجاد می کند عوارضی زیر را نیز در پی دارد:

  • پنومونی (سینه پهلو)
  • عفونت‌های ریوی
  • سرطان مری

راه های تشخیص بیماری آشالازی

از روش های تشخیص بیماری آشالازی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • بلع باریم: انجام این آزمایش با مصرف مایعات مخصوص آزمایشگاهی انجام می شود و بیمار یک داروی باریم یا مایع شکل را میخورد و با استفاده از اشعه ایکس و به کمک این مایع ،حرکت آن از طریق مری بررسی و مورد ارزیابی قرار می گیرد. مواردی مانند باریک شده مری در این آزمایش مشخص می شود که می تواند در تشخیص تاثیر گذار باشد.
  •  
  • آندوسکوپی فوقانی: آندوسکوپی از یک لوله باریک و انعطاف‌پذیر که مجهز به یک لوله بسیار کوچک است برای بررسی اعضای داخلی بدن و دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد.آندوسکوپی از مری عبور کرده و امکان مشاهده و بررسی را برای بهترین متخصص گوارش فراهم می سازد.
  • مانومتری: این آزمایش دقیق بوده و در واقع توانایی و قدرت عضلات مری را مورد بررسی قرار می دهد . در این آزمایش انقباضات عضلانی مری و شل شدن اسفنکتر مورد بررسی قرار می گیرد. عدم آرامش عضله اسفنکتر در پاسخ به بلع و عدم انقباضات عضلانی در امتداد دیواره‌های مری، نتیجه مثبت آشالازی است.

راه های درمان آشالازی

درمان هایی که برای بیماری آشالازی در نظر گرفته می شود با شل شدن اسفنکتر تحتانی مری همراه است و یا در این جهت تلاش می کند. البته شرایط بیمار هم برای پزشک و متخصص گوارش حائز اهمیت است و باید با توجه به علائم و نشانه ها و شدت بیماری درمان مورد نیاز مد نظر قرار بگیرد. از روش های درمان برای بیماری آشالازی موارد زیر توصیه می شود :

  1. جراحی با حداقل تهاجم

جراحی مری باید با کمترین میزان عوارض و آسیب همراه باشد و جراح باید دقت و مهارت ویژه ای برای عمل جراحی کم تهاجم در اختیار داشته باشد،جراحی مورد استفاده در درمان آشالازی، ازوفاگومیوتومی لاپاراسکوپی یا میوتومی لاپاراسکوپی هلر است که توسط دستگاه بسیار حساس و کوچکی مانند تلسکوپ انجام می شود . این دستگاه که آندوسکوپ نام دارد و روش آن نیز آندوسکوپی نامیده می شود ، امکان مشاهده دقیق مری را فراهم کرده و کمک می کند که جراحی این ناحیه با سهولت بیشتری انجام شود. در این عمل فیبرهای عضلانی اسفنکتر تحتانی بریده می‌شوند. افزودن روش دیگری به نام فوندوپلیکیشن، به شما کمک می‌کند تا از ریفلاکس معده جلوگیری شود.

  1. بالون زدن

این روش که در واقع کمک می کند که به صورت فیزیکی عضله و یا لوله اسفنکتر گشاد تر شود یک عمل غیر جراحی برای درمان آشالازی محسوب می شود. طی این عمل یک بالون مخصوص از طریق عضله اسفنکتر وارد می‌شود و سپس باد می‌شود که انعطاف پذیری مری را بالاتر برده و کمک می کند تا غذا راحت تر وارد معده شود.معمولا این روش درمانی جزو اولین پیشنهادهای جراح و یا متخصص گوارش است که برای بیماران توصیه می شود. متخصص گوارش همچنین درمان سرطان معده و درمان سرطان روده را نیز انجام خواهد داد.

  1. دارو درمانی

داروهایی برای کنترل و درمان این بیماری وجود دارد که می توان به بوتاکس پروتئینی اشاره نمود، بله درست است این همان بوتاکس است که در زیبایی صورت از آن استفاده می شود. بوتاکس باعث می شود که عضلات اسپاستیک شل شده و انقباضات آن برطرف شود.

سایر درمان‌های دارویی شامل نیفدیپین یا ایزوسوربید است. این داروها با کاهش فشار عضله اسفنکتر، عضلات مری را شل می‌کنند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *