Search
Close this search box.
بهترین رژیم غذایی برای دیابت

بهترین رژیم غذایی برای دیابت

رژیم غذایی سالم بخش مهمی از مدیریت بیماری دیابت است، بنابراین باید از اینکه هر روز چه، چه زمانی و چقدر غذا می خورید آگاه باشید. داشتن یک رژیم غذایی سالم به نگه داشتن سطح قند خون شما در محدوده هدف کمک می کند و خطر ابتلا به عوارض مربوط به دیابت را کاهش می دهد.

رژیم غذایی مناسب به شما کمک می کند تا قند خون و وزن خود را کنترل کنید و احساس بهتری داشته باشید. در این مطلب به شما کمک می کنیم تا بتوانید با وجود دیابت، رژیم غذایی سالم و مفیدی داشته باشید تا عوارض کمتری را تجربه کنید.

رژیم غذایی مناسب برای دیابت

رژیم غذایی سالم، پایه و اساس مدیریت دیابت و راهکاری برای داشتن سبک زندگی مناسب دیابت است. وقتی دیابت دارید، انتخاب های غذایی شما اهمیت زیادی دارد. افراد دیابت تقریبا می توانند همه چیز میل کنند؛ اما در حد استاندارد. بهترین راهکار برای داشتن رژیم غذایی مناسب، مشورت با پزشک است. در ادامه برخی نکات که می تواند بطور کلی به شما کمک کند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رژیم غذایی دیابت

مراقب اندازه و کالری خود باشید. مصرف غذاهای سرخ شده، شیرینی ها، نوشیدنی های شیرین و هر چیز شور یا چرب را کاهش دهید. در عوض روی سبزیجات زیاد، غلات کامل، پروتئین بدون چربی، لبنیات کم چرب، میوه ها و چربی های سالم تمرکز کنید. ممکن است لازم باشد هر چند ساعت یکبار غذا بخورید تا سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید.

مصرف غذاهای پرانرژی مانند بیسکویت های شیرین، کیک، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و آب میوه، آب نبات، شکلات و تنقلات خوش طعم را محدود کنید. همچنین می توانید اندازه سهم خود را بررسی کنید و با دقت غذا بخورید تا میزان انرژی که می خورید را مدیریت کنید.

در کنار تغذیه سالم، فعالیت بدنی منظم می تواند به شما در مدیریت سطح گلوکز خون، کاهش چربی خون (کلسترول و تری گلیسیرید) و حفظ وزن سالم کمک کند.

نکات تغذیه ای افراد دیابتی

  • یشتر از غذاهای کامل و فرآوری نشده و کمتر از غذاهای فرآوری شده یا بسته بندی شده استفاده کنید
  • وعده های غذایی منظم بخورید و آنها را به طور مساوی در طول روز پخش کنید
  • بدانید که باید از چه نوع و چه مقدار غذاهای کربوهیدراتی استفاده کنید
  • رژیم غذایی با چربی کمتر به خصوص چربی اشباع شده مصرف کنید
  • اگر قرص های انسولین یا دیابت مصرف می کنید، ممکن است لازم باشد میان وعده هایی بین وعده های غذایی بخورید
بهترین رژیم غذایی دیابت

بیشتر بخوانید: دیابت بارداری چیست و چه نشانه هایی دارد؟

پرهیز از خوردن شیرینی

افراد دیابتی باید تا جایی که می توانند مصرف قند و شیرینی را کاهش دهد. در واقع این افراد می توانند شیرینی بخورند؛ اما باید مقدار آن را تا حد امکان کاهش دهند. مصرف قند و شیرینی باعث می شود تا کنترل قند خون و وزن برای فرد دشوار شود.

کربوهیدرات کم تر

شما مجبور نیستید کربوهیدرات ها را کنار بگذارید؛ اما بهتر است مصرف آنها را محدود کنید. مصرف کربوهیدرات کم تر می توند به میزان قابل توجهی قند خون بالا را کاهش دهد. دقت کنید که برخی رژیم های کم کربوهیدرات، چربی بالایی دارند و برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید نیستند.

خوردن میوه

میوه برای افراد دیابتی مفید است. فیبر موجود در برخی از میوه ها می تواند از افزایش گلوکز جلوگیری کند. اما برخی از میوه ها حاوی قند هستند و می توانند گلوکز خون را بالا ببرند. بنابراین لازم است تا به مقدار مصرف میوه را مدیریت کنید.

مصرف چربی های مفید

چربی های مفید برای کنترل کلسترول مفید هستند و می توانند به کنترل قند خون کمک کنند. برخی خوراکی های حاوی چربی غیر اشباع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آووکادو
  • آجیل
  • زیتون
  • بادام زمینی

مصرف سبزیجات

خوردن طیف گسترده ای از سبزیجات بصورت روزانه بهترین راهکار برای دریافت مواد مغذی و کاهش عوارض دیابت است. سبزیجات علاوه بر تامین مواد مغذی مهم و فیبر، خوراکی های بسیار خوبی برای سیر کردن شما هستند و در کنترل وزن به شما کمک می کنند.

برای سلامتی، همه ما باید حداقل 5 وعده سبزیجات در روز بخوریم. انواع سبزیجات عبارتند از:

  • هویج، کلم بروکلی، گل کلم، نخود فرنگی، ذرت، کدو سبز
  • سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل
  • کاهو، برگ بچه اسفناج، کلم پیچ، خیار، گوجه فرنگی
  • نخود، لوبیا چشم بلبلی، عدس

بیشتر بخوانید: تاثیر دیبات بر دستگاه گوارش

مصرف پرتئین

غذاها و خوراکی های حاوی پروتئین به سلامت کلی بدن کمک می کنند و افراد دیابتی نیز باید مقداری پروتئین را در رژیم غذایی خود در نظر داشته باشند. برای دریافت پروتئین مورد نیاز، غذاهای دریایی و ماهی منابع خوبی هستند. از مصرف بیش از حد گوشت قرمز خودداری کنید، زیرا می توانند ریسک بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند.

بطور کل سعی کنید از مصرف غذاهای زیر خودداری کنید:

  • چربی های اشباع و ترانس
  • کلسترول
  • نمک
  • قند و شیرینی

کلام آخر

بطور کل هیچ رژیم غذایی ثابتی برای بیماران دیابتی وجود ندارد و رژیم غذایی این افراد به سن و شرایط بدنی آنها بستگی دارد. یک متخصص گوارش خوب، می تواند برنامه غذایی کاملی را برای شما ارائه دهد تا با رعایت آن بتوانید از عوارض و خطرات بیماری دیبات جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *